Het Daltononderwijs valt onder het traditioneel vernieuwingsonderwijs en legt onder andere de nadruk op zelfstandigheid, samenwerking en vrijheid in gebondenheid. Leerlingen worden gestimuleerd om zowel zelfstandig als samen te leren en keuzes te maken.  

Op een Daltonschool gaan leerlingen aan de slag gaan met een vorm van samenwerking waar respect centraal staat. Ze leren feedback te geven en te reflecteren op de samenwerking en het resultaat van hun werk. Ook wordt op jonge leeftijd grote zelfstandigheid gestimuleerd door leerlingen hun eigen taken te laten organiseren. Op deze manier poogt het Daltononderwijs leerlingen uit te dagen om het beste uit zichzelf te halen en zich te ontwikkelen tot mensen met een kritische en democratische houding.  

Meer leren over het Daltononderwijs? Bekijk ons aanbod voor meerdere cursussen en boeken die je hiermee kunnen helpen. 

Tijdens de Dalton opleiders tweedaagse voor VO verkennen we verschillende kaders en inhouden. De scholingsbehoefte van de opleider zelf staat centraal. We stellen de inhoud van het programma dan ook samen met de deelnemers. Ook zullen we elkaar inspireren in de vorm van een inhoudelijk circuit, waarbij we gebruik maken van ieders talent. Deelnemers brengen elkaar tenslotte ook iets bij vanuit ieders expertise.

‘Elke school verdient een rekenexpert’

Hoe zorg je dat elk kind goed leert rekenen? Hoe ga je om met rekenproblemen en sterke rekenaars en hoe signaleer je rekenangst en dyscalculie? Bij de Onderwijsdesk specialiseren leerkrachten/docenten zich als rekenexpert.