Computational thinking gaat om het logisch benaderen van problemen. Leerlingen bouwen een pakket aan denkvaardigheden en strategieën op die helpen complexe problemen op te lossen met een digitaal hulpmiddel. Het is niet hetzelfde als programmeren. Zowel het oplossen van complexe problemen met behulp van een computer als het leren hoe een app werkt, vallen onder het begrip ‘computational thinking’. De computational thinking-competentie valt weer onder het koepelbegrip ‘digitale geletterdheid’, wat gaat over hoe digitale middelen werken en hoe je deze gebruikt. 

Wil jij jezelf scholen op het gebied van computational thinking? Bekijk dan onze opleidingen en boeken over computational thinking.  

‘Onderzoek als startpunt voor onderwijsverbetering’

Scholen werken voortdurend aan onderwijskwaliteit. Een gezonde organisatie is daarvoor cruciaal. Met welke punten kan een school aan de slag? Welke behoeftes hebben medewerkers? ‘Als je wilt weten wat er moet verbeteren, moet je onderzoek doen’, zegt Anne Besuijen van DUO Onderwijsonderzoek & advies

​In het onderwijs verzamelen we veel data. Welke data willen en kunnen we gebruiken? En meten we wel wat we daadwerkelijk willen weten? ​

Verbindend leiden vergroot het werkplezier van je team

Als je op dit moment vanuit verbinding leidt, ben je nog een beetje een buitenbeentje, volgens Frans Wilms, expert op het gebied van verbindend leiderschap. Toch is het het leiderschap dat juist nu nodig is.  “Zodra de complexiteit toeneemt, heeft het namelijk geen zin om medewerkers precies voor te schrijven wat ze moeten doen. Dan […]