Computational thinking gaat om het logisch benaderen van problemen. Leerlingen bouwen een pakket aan denkvaardigheden en strategieën op die helpen complexe problemen op te lossen met een digitaal hulpmiddel. Het is niet hetzelfde als programmeren. Zowel het oplossen van complexe problemen met behulp van een computer als het leren hoe een app werkt, vallen onder het begrip ‘computational thinking’. De computational thinking-competentie valt weer onder het koepelbegrip ‘digitale geletterdheid’, wat gaat over hoe digitale middelen werken en hoe je deze gebruikt. 

Wil jij jezelf scholen op het gebied van computational thinking? Bekijk dan onze opleidingen en boeken over computational thinking.  

Scholen aan zet: verminder de stress van leraren! 

Leraren ervaren steeds meer stress en burn-out, maar de oplossing voor dit probleem ligt niet alleen bij hen zelf. Scholen en hun leiderschap moeten actief stappen ondernemen om een gezondere en meer ondersteunende werkomgeving te creëren waarin leraren kunnen floreren. Wat kunnen scholen doen om deze verantwoordelijkheid op zich te nemen?  

​In het onderwijs verzamelen we veel data. Welke data willen en kunnen we gebruiken? En meten we wel wat we daadwerkelijk willen weten? ​

Onderwijsvormen, er valt heel wat te kiezen

Als het gaat om het onderwijs in Nederland valt er heel wat te kiezen. We kennen het traditionele klassikale openbare onderwijs, onderwijs dat uitgaat van een godsdienst of levensovertuiging en vernieuwend onderwijs zoals Montessori, Jennaplan of Dalton. Die laatste vorm wordt inmiddels traditioneel vernieuwingsonderwijs genoemd, aangezien er actueler vernieuwingsonderwijs aan het aanbod is toegevoegd, zoals […]