Combinatieklassen zijn klassen waarin leerlingen van twee of meer jaargroepen gezamenlijk onderwijs krijgen. Uit onderzoek van de Inspectie van het Onderwijs blijkt dat in combinatiegroepen de kwaliteit van lessen vaker onvoldoende was dan in homogene groepen. Daarnaast blijkt ook dat er in combinatiegroepen een veel groter beroep wordt gedaan op de didactische vaardigheden van leerkrachten. Maar een combinatieklas kan ook voordelen hebben. Zo kunnen de jongere kinderen leren van de ouders kinderen.  

Hoe kan je als leerkracht het beste halen uit je combinatieklas? Aangezien leerlingen niet altijd directe hulp van jouw als leerkracht krijgen, moet je effectieve instructie geven. Hierbij wordt regelmatig voorkennis opgehaald, duidelijke lesdoelen opgesteld en gewerkt met concrete voorbeelden.  

Scholen aan zet: verminder de stress van leraren! 

Leraren ervaren steeds meer stress en burn-out, maar de oplossing voor dit probleem ligt niet alleen bij hen zelf. Scholen en hun leiderschap moeten actief stappen ondernemen om een gezondere en meer ondersteunende werkomgeving te creëren waarin leraren kunnen floreren. Wat kunnen scholen doen om deze verantwoordelijkheid op zich te nemen?  

Kansrijke Combinatiegroepen is een door Cedin ontwikkelde werkwijze die een hoge kwaliteit van onderwijs, differentiatie, betrokkenheid en eigenaarschap van leerlingen garandeert. Tegelijk vermindert onze werkwijze de werkdruk die leerkrachten in combinatiegroepen vaak ervaren en krijgt men de ‘regie’ weer terug!

Breindidactiek

Gerjanne Dirksen, Jacquelien Willemse, Hulda Möller, Monique de Boer

Groei begint bij reflectie: Tools om te reflecteren op je onderwijspraktijk!

Als leraar ben je continue bezig met het begeleiden van het leerproces van je leerlingen, maar wanneer is het tijd om voor jou stil te staan bij je eigen leerproces? Reflectie helpt je inzicht te krijgen in je lespraktijk, rust te creëren en doelen te stellen. Ontdek hoe je reflectie toepast en zo groeit als […]