De bestuurder staat voor de organisatie, representeert de onderwijsorganisatie. De bestuurder staat ook voor de maatschappelijke opdracht en betekenis van de onderwijsorganisatie en de vertaling daarvan intern, de positionering van de organisatie. De bestuurder zet de “toon” in de organisatie waar het gaat om de werkcultuur. Hij representeert in persoon en gedrag de kernwaarden, de cultuur van de organisatie.

Dit betekent:

  • De bestuurder kan omgaan met ‘dubbele loyaliteiten’.
  • Hij/zij kan analyseren en duiden wat er in de maatschappelijke omgeving speelt, wat dat voor de positionering van de onderwijsorganisatie of onderdelen daarvan betekent en heeft de durf om daarin keuzes te maken.
  • De bestuurder kent zichzelf en weet te reflecteren.
  • Hij/zij ontwikkelt een sterk moreel kompas.
  • Hij/zij heeft gevoel voor politiek en de vaardigheid in het omgaan met de media.
  • Hij/zij kan omgaan met irrationele processen, processen onder de oppervlakte en de aantrekkingskracht van macht.

DANS!

Pauline Verhallen, Ronald Hueskens-Donker, Anouk van Nunen, Etje Heijdanus-de Boer

Leesplezier in elke thuistaal

Meertalige kinderen in de klas? Ontdek hoe je ze met plezier aan het lezen krijgt in hun eigen én in de Nederlandse taal. Van het betrekken van ouders tot ‘BookTok’ kasten, dit artikel biedt praktische tips voor een inclusieve leesaanpak.