Vanaf de geboorte tot ongeveer 1 jaar noem je een kind een baby, tussen de leeftijd van 1 tot 2 jaar spreek je over een dreumes en vanaf 2 jaar tot 4 jaar zit een kind in de peutertijd. Tijdens deze leeftijdsfasen is het belangrijk om een basis te leggen voor emotionele stabiliteit en het ontwikkelen van de eigen persoonlijkheid.

Als pedagogisch medewerker in de kinderopvang of de peuterspeelzaal heb je een belangrijke rol in het stimuleren van de ontwikkeling van baby’s en peuters. Dit doe je door deze jonge kinderen vooral spelenderwijs dingen te laten leren. Kinderen met blokken laten spelen stimuleert bijvoorbeeld de motorische ontwikkeling en met samenspel stimuleer je de sociaal-emotionele ontwikkeling.

Meer leren over baby’s en peuters en hoe jij kan helpen in hun ontwikkeling? Bekijk dan ons aanbod!

CAO VO: Wees je bewust van waar je recht op hebt! 

De nieuwe CAO voor onderwijsprofessionals in het voortgezet onderwijs is sinds december 2024 officieel van kracht. Sommige veranderingen heb je misschien al gehoord of gemerkt, zoals de loonstijging van 4,9%. Toch is het goed om op de hoogte te zijn van alle andere punten, zoals de verhoogde reiskostenvergoeding en verlaging van de werkdruk. Hieronder zetten […]

Als professional werkend met het jonge kind en hun ouders/opvoeders kun je een belangrijke rol spelen voor ouders en jonge kinderen, zowel op het gebied van preventie als van vroeg signalering en begeleiding wanneer er sprake is van een zorgelijke ontwikkeling.