Wil jij ook een school zijn waar leerlingen goed voorbereid zijn op de arbeidsmarkt dankzij goed getrainde vaardigheden op het gebied van kunst en techniek? Dan is STEAM-onderwijs een uitkomst! Onderzoek stelt dat de combinatie en integratie van deze 21e-eeuwse STEAM vaardigheden elke leerling voorbereidt op de toekomst!
STEAM-onderwijs is een innovatieve benadering van leren waarbij leerlingen kritisch denken en creatief probleemoplossend vermogen combineren. Centraal staat het samenbrengen van Science (wetenschap), Technology (technologie), Engineering (ontwerp), Arts (kunst), en Mathematics (wiskunde). De kracht achter STEAM-onderwijs zit in de combinatie tussen het analytische en creatieve denken. Samen zorgt dit voor het multidisciplinaire denken. Zo krijgen leerlingen met STEAM-onderwijs de mogelijkheid om zelf een probleem te identificeren waar ze een STEAM-oplossing voor kunnen bedenken.
Voorbeelden van STEAM-opdrachten:
Uit onderzoek blijkt dat STEAM-onderwijs de betrokkenheid van leerlingen vergroot en het creatieve en kritische denken versterkt. Leerlingen gaan aan de slag met alledaagse problemen en worden door deze vorm van onderwijs beter voorbereid op hun toekomst en loopbaan. Het leert ze de 21e-eeuwse vaardigheden die van belang zijn in een wereld waar klimaatverandering en technologische ontwikkelingen elkaar snel opvolgen.
STEAM verbindt verschillende vakken en competenties in het onderwijs. Daarom is het belangrijk om het schoolbreed en vakoverstijgend te integreren. Zo kan het toegepast worden bij verschillende vakken en kan STEAM een brug vormen tussen de verschillende disciplines.
Voorbeeld: Organiseer een projectweek op school met als hoofdvraag: Hoe kan onze stad of (dorp) duurzamer worden? Of plan een tweewekelijkse bijeenkomst met andere leraren om interdisciplinaire lessen voor te bereiden.
Onderzoek beschrijft dat het lastig kan zijn voor leraren om STEAM te integreren binnen hun vak. De juiste scholing kan hierbij helpen. Hieronder een overzicht van een aantal scholingen die kunnen helpen bij het integreren van STEAM-onderwijs op scholen:
STEAM-onderwijs kan ingericht worden in een lokaal of laboratorium waar op een multidisciplinaire manier gecreëerd kan worden. Denk aan een lokaal ingericht met 3D-printers, bouwmaterialen, laptops met programmeersoftware, en creatieve tools zoals verf en grafische software. Hier kunnen leerlingen bijvoorbeeld een brug ontwerpen en bouwen, waarbij techniek, wiskunde en kunst samenkomen
Het aangaan van samenwerkingen met de bredere omgeving en bedrijven kan de maatschappelijk waarde van STEAM-projecten vergroten. In onderzoek komt naar voren dat leerlingen actiever bezig gaan met projecten die bijdragen aan actuele maatschappelijke onderwerpen. Zo kun je als school kijken naar samenwerkingen met start-ups, gemeentes en de bredere omgeving. Samen met de leerlingen kunnen er dan innovatieve oplossingen bedacht worden voor maatschappelijk vraagstukken.
Voorbeeld: Op de school van Hendrik werken de leerlingen samen met een nieuwe kledingwinkel die zich focust op recyclebare mode. De leerlingen maken zelf van herbruikbare materialen kleding in de juiste maat. Zo combineren ze kunst en wiskunde. Samen organiseren ze een modeshow met de gemaakte kleren.
De STEAM-benadering is voor elke school die leerlingen zo goed mogelijk wilt voorzien van 21e-eeuwse vaardigheden die passen bij het toekomstige werkveld. Het integreren van STEAM-onderwijs op school kan op verschillende manieren. Denk aan het vakoverstijgend integreren, leraren scholen, fysieke STEAM-ruimtes creëren in de school en samenwerken met de bredere omgeving. STEAM-onderwijs is een onderwijsvorm van en voor de toekomst.