Zo breng je STEAM-onderwijs naar jouw school 

leestijd: 3 minuten

Wil jij ook een school zijn waar leerlingen goed voorbereid zijn op de arbeidsmarkt dankzij goed getrainde vaardigheden op het gebied van kunst en techniek? Dan is STEAM-onderwijs een uitkomst! Onderzoek stelt dat de combinatie en integratie van deze 21e-eeuwse STEAM vaardigheden elke leerling voorbereidt op de toekomst!   

Wat is STEAM-onderwijs?

STEAM-onderwijs is een innovatieve benadering van leren waarbij leerlingen kritisch denken en creatief probleemoplossend vermogen combineren. Centraal staat het samenbrengen van Science (wetenschap), Technology (technologie), Engineering (ontwerp), Arts (kunst), en Mathematics (wiskunde).  De kracht achter STEAM-onderwijs zit in de combinatie tussen het analytische en creatieve denken. Samen zorgt dit voor het multidisciplinaire denken. Zo krijgen leerlingen met STEAM-onderwijs de mogelijkheid om zelf een probleem te identificeren waar ze een STEAM-oplossing voor kunnen bedenken.  

Voorbeelden van STEAM-opdrachten: 

  • Wiskunde kunst: Leerlingen gebruiken geometrische vormen en patronen om een kunstwerk te maken. Zo leren ze over meetkunde en het maken van kunst.  
  • Bouw een duurzame stad: Leerlingen ontwerpen en bouwen een maquette van een duurzaam dorp. Ze berekenen de benodigde energie voor het dorp en bedenken hoe de energie kan worden opgewekt. In de maquette verwerken ze bijvoorbeeld zonnepanelen of windturbines. 
  • Een robot voor een maatschappelijk probleem: Samen in groepjes ontwerpen leerlingen een robot die een specifiek maatschappelijk probleem oplost, zoals een teveel aan plastic of eenzaamheid bij ouderen.  
  • Biodiversiteit en de bredere omgeving: Leerlingen kiezen een diersoort die voorkomt in de omgeving van de school en onderzoeken de leefruimte van deze diersoort. Ze schrijven een creatief verhaal over hoe zij denken dat de omgeving leefbaarder kan worden voor het dier. 
  • Ontwerp een brug: Leerlingen ontwerpen op schaal een brug met een bepaalde draagkracht. Ze maken de brug na van herbruikbare materialen.  

Waarom STEAM-onderwijs op mijn school?

Uit onderzoek blijkt dat STEAM-onderwijs de betrokkenheid van leerlingen vergroot en het creatieve en kritische denken versterkt. Leerlingen gaan aan de slag met alledaagse problemen en worden door deze vorm van onderwijs beter voorbereid op hun toekomst en loopbaan. Het leert ze de 21e-eeuwse vaardigheden die van belang zijn in een wereld waar klimaatverandering en technologische ontwikkelingen elkaar snel opvolgen.   

Hoe integreer ik STEAM-onderwijs in mijn school?

1. Integreer STEAM vakoverstijgend

STEAM verbindt verschillende vakken en competenties in het onderwijs. Daarom is het belangrijk om het schoolbreed en vakoverstijgend te integreren. Zo kan het toegepast worden bij verschillende vakken en kan STEAM een brug vormen tussen de verschillende disciplines.  

Voorbeeld: Organiseer een projectweek op school met als hoofdvraag: Hoe kan onze stad of (dorp) duurzamer worden? Of plan een tweewekelijkse bijeenkomst met andere leraren om interdisciplinaire lessen voor te bereiden.

2. Investeer in STEAM-leraren 

Onderzoek beschrijft dat het lastig kan zijn voor leraren om STEAM te integreren binnen hun vak. De juiste scholing kan hierbij helpen. Hieronder een overzicht van een aantal scholingen die kunnen helpen bij het integreren van STEAM-onderwijs op scholen: 

  • Opleiding tot praktijkspecialist STEAM bij Saxion. Met deze scholing wordt je professional op het gebied van STEAM-onderwijs en help je deze benadering in te passen in je school.  
  • Steamlabs biedt diverse trainingen aan om STEAM-onderwijs deel te maken van je school. 
  • Techniscience geeft verschillende trainingen voor lerarenprofessionalisering en biedt lesmethodes aan.  

3. Creëer STEAM-ruimtes en lessen

STEAM-onderwijs kan ingericht worden in een lokaal of laboratorium waar op een multidisciplinaire manier gecreëerd kan worden. Denk aan een lokaal ingericht met 3D-printers, bouwmaterialen, laptops met programmeersoftware, en creatieve tools zoals verf en grafische software. Hier kunnen leerlingen bijvoorbeeld een brug ontwerpen en bouwen, waarbij techniek, wiskunde en kunst samenkomen  

4. Samenwerkingen met bedrijven en de omgeving

Het aangaan van samenwerkingen met de bredere omgeving en bedrijven kan de maatschappelijk waarde van STEAM-projecten vergroten. In onderzoek komt naar voren dat leerlingen actiever bezig gaan met projecten die bijdragen aan actuele maatschappelijke onderwerpen. Zo kun je als school kijken naar samenwerkingen met start-ups, gemeentes en de bredere omgeving. Samen met de leerlingen kunnen er dan innovatieve oplossingen bedacht worden voor maatschappelijk vraagstukken.  

Voorbeeld: Op de school van Hendrik werken de leerlingen samen met een nieuwe kledingwinkel die zich focust op recyclebare mode. De leerlingen maken zelf van herbruikbare materialen kleding in de juiste maat. Zo combineren ze kunst en wiskunde. Samen organiseren ze een modeshow met de gemaakte kleren.

De STEAM-benadering is voor elke school die leerlingen zo goed mogelijk wilt voorzien van 21e-eeuwse vaardigheden die passen bij het toekomstige werkveld. Het integreren van STEAM-onderwijs op school kan op verschillende manieren. Denk aan het vakoverstijgend integreren, leraren scholen, fysieke STEAM-ruimtes creëren in de school en samenwerken met de bredere omgeving. STEAM-onderwijs is een onderwijsvorm van en voor de toekomst.