Je wilt remedial teaching zo goed mogelijk inzetten op school. Op die manier krijgen alle leerlingen de kans om de reguliere lesstof zo goed mogelijk onder de knie te krijgen. Het doel van remedial teaching is de afname van leerachterstanden van je leerlingen. Als remedial Teacher (RT-er) wil je natuurlijk weten hoe je leerlingen zo goed mogelijk kan begeleiden. Hoe richt je de remedial teaching effectief in? Wat werkt en wat werkt niet? Wij hebben een overzicht met een aantal belangrijke punten die je niet wilt missen als RT-er!
Als RT-er maken jouw kennis en vaardigheden het verschil. Uit onderzoek blijkt dat de beste remedial teaching resultaten worden bereikt met begeleiders die goed geschoold zijn. Zorg daarom dat je in ontwikkeling blijft. Kijk bijvoorbeeld of er budget is binnen de school of scholen waar je werkt om aanvullende training te volgen.
Tip: Er zijn diverse nascholingen voor remedial teachers, zoals deze van LBRT ‘Motiverende gespreksvoering’.
Het is mogelijk om remedial teaching aan te bieden in groepjes leerlingen of individueel. Beide zijn effectief, maar met individuele remedial teaching wordt een leerling nog specifieker begeleid. Toch is de kwaliteit van de begeleiding van groter belang dan of er in groepjes of individueel RT gegeven wordt.
Tip: Combineer groepssessies met individuele begeleiding. Bijvoorbeeld door de groep te starten met een gezamenlijke uitleg en vervolgens gericht één-op-één met een leerling aan de slag te gaan.
Remedial teaching kan zowel in de klas tijdens zelfstandig werken worden gegeven als apart van de klas. De leerlingen begeleiden buiten de groep geeft meer flexibiliteit, maar het begeleiden in de klas heeft als voordeel dat de kinderen nog steeds deel zijn van de reguliere les en deze samen volgen met leerlingen zonder begeleiding.
Tip: Remedial Teaching kan gegeven worden in groepjes met een individuele verdieping. Je kunt Individuele leerlingen lesmateriaal op maat geven om specifieker aan de slag te gaan met de vaardigheden.
Korte sessies remedial teaching die regelmatig plaatsvinden blijken het meest effectief volgens De Kennisrotonde. Denk bijvoorbeeld aan meerdere wekelijkse sessies van een half uur gedurende twee maanden. Het is doeltreffender om op meer momenten verspreid over een langere tijd te begeleiden dan kortdurend en verdiepend.
Tip: Maak gebruik van interactieve digitale leermiddelen, die de remedial teaching kunnen ondersteunen en/of kunnen helpen met de vroeg signalering.
Kijk eens naar de volgende tools:
Het is van groot belang om eventuele problemen op het gebied van geletterdheid snel te signaleren en daarmee op tijd aan te pakken. Met remedial teaching op deze vaardigheden kan je het best zo vroeg mogelijk beginnen.
Als het gaat om de ontwikkeling van geletterdheid is RT het meest effectief, vertellen de resultaten van het eerdergenoemde onderzoek. Het kan ook zeker goed worden ingezet bij bijvoorbeeld rekenvaardigheden, maar de meeste vooruitgang wordt geboekt bij geletterdheid.
Als RT-er speel je een cruciale rol in het verkleinen van leerachterstanden. Door jezelf te blijven ontwikkelen met de juiste scholing, slimme keuzes te maken tussen groeps- en individuele begeleiding, gebruik te maken van de juiste tools en te focussen op vroeg signalering kun je jouw impact vergroten. Door deze verschillende factoren zo goed mogelijk mee te nemen wordt effectieve remedial teaching een feit!