Interventies zijn een krachtig hulpmiddel in het onderwijs, maar hoe zet je ze effectief in? Aan de hand van praktische tips en voorbeelden kijken we naar het belang van en de verschillende soorten interventie.
Een interventie is een gerichte actie om een specifiek doel te bereiken, zoals het verbeteren van gedrag, prestaties of het welzijn van leerlingen. Denk aan maatregelen zoals het aanpassen van lesmethoden of het tijdelijk anders organiseren van de klas. Interventies kunnen schoolbreed, in de klas of op individueel niveau worden ingezet, afhankelijk van de situatie en de behoefte van de leraar en leerlingen.
Elke leerling is uniek en interventies maken het mogelijk om onderwijs af te stemmen op individuele behoeften. Het tijdig inzetten van interventies helpt problemen zoals leerachterstanden, gedragsproblemen of emotionele uitdagingen te voorkomen of te verminderen.
Differentiatie: Bied extra ondersteuning aan leerlingen die dat nodig hebben, of geef uitdagendere opdrachten aan gevorderde leerlingen.
Tip: Gebruik verlengde instructie voor leerlingen die extra uitleg nodig hebben, en geef snellere leerlingen uitdagende verdiepingsopdrachten. Ook kun je met je school een workshop differentiëren volgen, zoals die van Buro Schoolwerk.
Gerichte feedback: Geef regelmatig specifieke, positieve feedback en laat leerlingen reflecteren op hun eigen werk. Dit bevordert groei en zelfvertrouwen.
Tip: Plan individuele feedbackmomenten in na opdrachten, waarbij je gericht ingaat op concrete verbeterpunten.
Primaire preventie: Problemen voorkomen
Primaire preventie richt zich op alle leerlingen en is bedoeld om problemen te voorkomen voordat ze ontstaan.
Voorbeelden van primaire preventie:
Tip: Start elke les met een vast ritueel, zoals een korte check-in met de klas, om voorspelbaarheid en rust te bevorderen. Wil je meer tools om klassenmanagement effectief toe te passen? Kijk dan eens naar deze cursus Klassenmanagement – De Basis.
Tip: Bouw korte reflectiemomenten in je lessen in waarin leerlingen hun sociale interacties kunnen bespreken of evalueren.
Secundaire preventie: Ingrijpen bij risicoleerlingen
Secundaire preventie richt zich op leerlingen die een verhoogd risico lopen op probleemgedrag.
Een voorbeeld van secundaire preventie:
Emotieschalen: Laat leerlingen dagelijks aangeven hoe ze zich voelen (bijvoorbeeld via een simpele schaal van 1 tot 5). Dit geeft je inzicht in hun emoties en stelt je in staat om vroegtijdig in te grijpen bij negatieve gevoelens. Gebruik deze methode om snel te zien wie extra aandacht nodig heeft, en organiseer bijvoorbeeld korte gesprekken om escalaties te voorkomen.
Tip: Heb je soms te maken met heftige emoties bij leerlingen, ouders, collega’s of jezelf? Denk dan eens aan een training ‘Emotieregulatie en mediation op school‘.
Tertiaire preventie: Individuele interventies voor complexe problemen
Tertiaire preventie is gericht op individuele leerlingen met specifieke en vaak complexere problemen.
Voorbeelden van tertiaire preventie:
Tip: Werk samen met ouders en eventueel externe specialisten om een consistent plan te maken voor zowel school als thuis.
Tip: Houd regelmatig evaluatiemomenten in je planning om te controleren of het plan effectief is, en pas aan waar nodig.
Leerlingen met dyslexie hebben vaak moeite met lezen en schrijven, wat invloed kan hebben op hun prestaties bij verschillende vakken. Hier zijn enkele effectieve interventies die je kunt inzetten:
Tip: Bied leerlingen de keuze om opdrachten zowel schriftelijk als mondeling te maken, zodat ze hun ideeën kunnen uiten zonder dat lezen en schrijven hun belemmert.
Tip: Laat leerlingen oefenen met spelling en grammatica via visuele en kinesthetische methoden, zoals het vormen van letters met klei of het volgen van letters met hun vinger in zand.
De keuze voor de juiste interventie hangt af van de specifieke behoeften van je leerlingen en de situatie in de klas. Het begint met het observeren van gedragspatronen en leeruitdagingen. Zodra je een patroon herkent, kun je hulp inschakelen bij het bepalen van een passende interventie.
Effectieve interventies zijn gebaseerd op individuele situaties en worden ondersteund door de juiste informatie en begeleiding. Door nauw samen te werken met specialisten en gebruik te maken van beschikbare tools en scholingen, kun je gericht en effectief interventies inzetten die bijdragen aan het succes van je leerlingen.