De training trainingsacteur (acteren als leermiddel) is er op gericht om docenten de vaardigheid van het acteren aan te leren en om dit in te kunnen zetten als leermiddel binnen het onderwijs en in beroepssituaties.
Inhoud
Docenten die deelnemen aan deze training maken kennis en oefenen met:
- Grondbeginselen van het acteren volgens ‘Stanislawsky’.
- Improvisatietoneel, waarbij ingespeeld wordt en rekening gehouden wordt met het leerproces/leerdoelen van de student/deelnemer.
- Diverse toneelwerkvormen.
- Opbouw van een personage.
- Rol van acteur en coach.
Uiteraard wordt hierbij ook een beroep gedaan op de coachende kwaliteiten van de docent. In de training wordt dan ook aandacht besteed aan het coachende element tijdens het acteren en aan de rol van de coach die bij het acteren aanwezig is.
Doel
Na afloop van de training bent u een trainingsacteur. U kunt als trainingsacteur worden ingezet in lessen en trainingen waarbij het gaat om het oefenen van divers (nieuw) gedrag, complex gedrag, agressief gedrag, maar ook tijdens het afnemen van examens in diverse simulatiesettings.
Toelatingseisen
Deze training is bedoeld voor docenten in het middelbaar beroepsonderwijs.
Praktische informatie
- Het is belangrijk om alle dagdelen aanwezig te zijn.
- Om zoveel mogelijk rendement uit de training te halen zijn er ook een aantal thuisopdrachten ter voorbereiding op de training.
- De training wordt gegeven door twee trainers om de kwaliteit te kunnen waarborgen, situaties te kunnen spelen en de deelnemers op de juiste manier te kunnen coachen.
- Deze training kan branchebreed aangeboden worden.
Lesdata
De lesdagen worden met u gepland. De training kan in de ochtend, middag of avond worden aangeboden. Het programma ziet er als volgt uit:
Dagdeel 1
- Kennismaking
- Warming up: theatersport
- Improvisatietoneel
- Workshop Stanislavsky
- Start personages
- Thuisopdracht: anamnese van personage + sfeerbord
Dagdeel 2
- Welkom: inventariseren leerdoelen
- Warming up: theatersport
- Improvisatietoneel
- Centreren en oefenen met acteur en coach
- Presentatie sfeerbord en anamnese
- Thuisopdracht: boodschappenlijst personage
Dagdeel 3
- Welkom: ontvangst, boodschappenlijst en inventariseren leerdoelen
- Warming up: Theatersport
- Personages: To be or not to be
- Toevoegingen personage
- Thuisopdracht: coachen tijdens het acteren
Dagdeel 4
- Welkom: ontvangst
- Uitspelen van personage, rol van coach, rol van leerling
- Feedback en toepassen in praktijksituatie
- Evaluatie training
Certificering
Nadat de deelnemer alle dagdelen heeft gevolgd en de opdrachten heeft gemaakt ontvangt de deelnemer een certificaat trainingsacteur.