Stagebegeleiding

Wil je meer volgens een methode en plan begeleiden in plaats van op gevoel?
Wat mag ik verwachten van school en de stagiair? Hoe ga ik om met ‘rugzakjes’ en privéproblemen van de stagiair? Hoe kan ik mijn stagiar motiveren? Hoe leer ik mijn stagiair reflecteren en hoe leer ik mijn stagiair op een goede manier feedback geven? Hoe spreek je de stagiair aan bij ongemotiveerd gedrag en slecht functioneren?

Het zijn slechts enkele voorbeelden van kwesties die spelen bij het begeleiden van stagiairs. Je ervaringen en problemen met een stagiair zijn vaak herkenbaar voor anderen. Of je pas net begint of al enige ervaring hebt als stagebegeleider, met deze training wissel je ervaringen uit en ga je vooral veel oefenen met gespreks- en begeleidingstechnieken.

Waarom deze training?

Verschillende studenten, verschillende leerstijlen en zoveel uiteenlopende situaties in de praktijk. In deze training komt het allemaal aan bod. Voor je organisatie en voor studenten is het belangrijk om te weten hoe een succesvolle stage eruitziet. Voor de student kan dit betekenen dat hij straks met enthousiasme en zelfvertrouwen begint aan een baan bij je organisatie.

Voor je organisatie is een student die positief is over zijn werkgever goede PR en daarnaast een potentiële werknemer. Dit lijkt vanzelfsprekend, maar dat is het toch niet voor iedereen. Goed kunnen begeleiden en beoordelen van een aankomend professional is een vak apart. Basis voor de training zijn daarom de vragen waarmee je als stagebegeleider rondloopt en de vele situaties die worden ingebracht. We bieden je concrete handvatten voor het begeleiden van allerhande situaties waarmee je als begeleider van een stagiair te maken krijgt.

Wat je gaat leren

Het gaat in deze training om het vergroten van kennis, het direct kunnen toepassen hiervan, maar ook om het met elkaar gericht werken aan knelpunten en leervragen die je als stage- en/of werkbegeleider zelf inbrengt. Specifiek wordt er aandacht besteed aan: verschillende leerstijlen, feedback en begeleidings- en gesprekstechnieken. De volgende vragen worden behandeld:

  • Stageprotocollen, hoe en waarom?
  • Welke aspecten spelen bij een stage of BPV-periode een belangrijke rol?
  • Hoeveel invloed heb je als stage- of werkbegeleider?
  • Wat doe je als een student ongemotiveerd is of zijn (leer)doelen niet haalt?
  • Hoe krijg je de student in beweging?
  • Wat mag je van de student en van jezelf verwachten?

Programma

Dagdeel 1

  • Praktische ondersteuning stageproces:
    • Aandacht werkbegeleidersproces en beschikbare instrumenten/hulpmiddelen
    • Welke aspecten spelen bij een stage een belangrijke rol?
    • Wat mag je verwachten?
    • Hoe presenteer ik mezelf en mijn werkgever?
    • Leerstijlen en welke werkvorm?
  • Taken en competenties stagebegeleider
  • Competentiegericht begeleiden, hoe?
  • Ontwikkeling naar zelfstandig leren, tips en oefening
  • Planmatig begeleiden, tips en oefening
  • Het leerklimaat

Dagdeel 2

  • Rol en taken werkbegeleider als begeleider
  • Coachen
  • Beïnvloeden van motivatie en zelfvertrouwen student
  • Je begeleidingstechnieken:
    • Vragen stellen
    • Helpen reflecteren
    • Feedback geven
    • Actief luisteren
  • Het begeleidingsgesprek

 Dagdeel 3

  • Rol en taken werkbegeleider als beoordelaar
  • De beoordelingscyclus
  • Beoordelingsinstrumenten
  • Het beoordelingsgesprek
  • Beoordelen van praktijkopdrachten en professioneel gedrag

Resultaat

Na deelname aan deze training beschik je over de volgende kennis en vaardigheden:

  • Leerstijlen en het hanteren van strategieën voor het begeleiden van studenten met verschillende leerstijlen.
  • Toepassen van eigen expertise en mogelijkheden in het licht van de ontwikkelende student.
  • Zicht op stages, stagebegeleiding vanuit opleiding en de eigen praktijk en de afstemming van activiteiten met verschillende stakeholders.
  • Coachen, helpen reflecteren.
  • Motivatie en zelfvertrouwen van de student en de begeleidingsvorm.
  • Beoordelen van praktijkopdrachten en professioneel gedrag.
  • De plaats van de stages in het curriculum van de opleiding.
  • Probleemoplossende vaardigheden voor verschillende conflictsituaties.
  • Regels van feedback en het toepassen ervan in verschillende begeleidingssituaties.
  • Het begeleidings- en beoordelingsgesprek.

Voor wie

De training is geschikt voor alle stagebegeleiders in de sectoren kinderopvang, jeugdzorg, welzijn, zorg, overheid en onderwijs.

Lees ook het artikel Een stage is meer dan een kijkje op de werkvloer.

Studiebelasting

De training bestaat uit 3 bijeenkomsten van 4 uur. Voorbereidende en verdiepende opdrachten maak je in onze online leeromgeving.

Niveau: MBO-3, voor deze training geldt geen vrijstellingenbeleid.

Bewijs van deelname

Na het afronden van deze training ontvang je een bewijs van deelname. Voor deze training geldt geen vrijstellingenbeleid.

Startdata en locaties

  • plaats en datum in overleg