Didactiek van de hoop

Klimaatstress onder jongeren wordt verminderd door hoop te bieden op een duurzamere toekomst. Door middel van diverse werkvormen ontdekken leerlingen dat ze een actieve rol kunnen spelen in het creëren van een betere wereld.

Didactisch Coachen (serie)

‘Goed zo!’ zeg je tegen een leerling. Weet deze leerling ook wat ze goed heeft gedaan? Zodat ze de volgende keer met iets meer zelfvertrouwen aan een opdracht begint?

Basistraining Mediërend Leren Omdat alle kinderen, jongeren en jongvolwassen recht hebben op een inclusieve samenleving en inclusief onderwijs

Mediërend Leren is gericht op het bevorderen van het leer- en ontwikkelvermogen via een geïntegreerde training van de cognitieve, executieve functies en sociale, emotionele en affectieve vaardigheden op basis van een liefdevolle en kwalitatieve interactiestijl.
Een concept waarin de mogelijkheden, kwaliteiten, talenten en beperkingen van de mens het centrale uitgangspunt vormen van het dagelijks handelen en het ontwikkelproces.

Zelfinstructiemethode van Meichenbaum (metacognitie)

In deze training willen wij belangstellenden kennis laten maken en praktisch laten oefenen met de zelfinstructiemethode van Meichenbaum die ontwikkeld is door Donald Meichenbaum en voor Nederland en België is aangepast door Kaat Timmerman. De methode is ontwikkeld om werkhoudingsproblemen bij jongeren/kinderen aan te pakken en hen inzicht te geven in het gebruik van metacognitieve kennis en vaardigheden. Het doel is dat de jongere/het kind zelfstandig(alleen) aan het werk kan en gaat met zijn taken en opdrachten in een brede context.

Leerpotentieel Onderzoek/Dynamic Assessment

Vierdaagse training Dynamic Assessment door Prof. Dr. David Tzuriel

Dynamic Assessment (of interactieve diagnostiek) staat voor methodes en testen die de leerbaarheid en de mate waarin kinderen/jongeren kunnen leren zichtbaar maken. De toekomstgerichte benadering verschilt van het klassieke intelligentieonderzoek in die zin dat het ‘leren’ zelf (het leer- en ontwikkelproces) onderwerp is van onderzoek. De onderzoeker is geïnteresseerd in de (meta)cognitieve vaardigheden die aan de basis liggen van leren, en – wanneer hierbij problemen opgemerkt worden – in de wijze waarop hij hierin verandering teweeg kan brengen.

Cognitieve en executieve functies in relatie tot metacognitie

In deze vijfdaagse training stoeien we met onze eigen cognitieve en executieve functies en de cognitieve en executieve functies die de leerlingen nodig hebben om te functioneren in onze complexe maatschappij. We zetten heel breed in! We oefenen met de functies, analyseren materiaal, discussiëren over de toepasbaarheid en zoeken naar de betekenis voor het onderwijs, het werk en het dagelijks leven.
Ook de relatie tussen cognitieve en executieve functies komt aan bod, net als aan de cruciale betekenis van de metacognitie voor de (cognitieve) ontwikkeling van leerlingen. Een belangrijk element van metacognitie is metacognitieve reflectie (transfer). Metacognitieve reflectie biedt leerlingen het gereedschap om het geleerde op alle levensterreinen in te zetten.

Kindgesprekken en hoorrecht

Een paradigmawisseling: inclusie en het hoorrecht van kinderen
Belangrijk in het kader van inclusie en het hoorrecht is dat kinderen zelf inzicht krijgen in hun kunnen, in hun niet kunnen en in hun eigen leer- en ontwikkelproces. Er wordt een paradigmawisseling bepleit van: “Als ik als leraar/begeleider het probleem van het kind ken, kan ik zijn/haar probleem oplossen”, naar “Het kind moet inzicht krijgen in zijn/haar eigen kunnen en kennen en dan kan hij/zij daar vervolgens naar handelen.

Post-HBO-opleiding Muziekeducatie

Muziek is ontzettend belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen, zo blijkt uit steeds meer studies. Politiek en maatschappelijk wordt het belang van structurele muziekles onderstreept. Vele basisscholen in heel Nederland geven muziek een vaste plek binnen het curriculum. Omdat deze ontwikkeling om vele hoogopgeleide vakleerkrachten muziek vraagt, gaan muziekscholen en CKV’s zich ook steeds meer richten op het aanbod binnen het primair onderwijs.

Netwerk Leidinggevenden bestuursbureau funderend onderwijs

Vraag jij je af wat je invloed is op het beter aan elkaar verbinden van onderwijs en bedrijfsvoering? Wil je meer handvatten om onderlinge verwachtingen tussen primaire en ondersteunende medewerkers beter te kunnen afstemmen? Wil je meer grip op je eigen functie en heb je behoefte aan theoretische en praktische verdieping? Zoek je inspirerende uitwisseling van kennis en ervaring en de mogelijkheid om een kring van collega’s op te bouwen? Meld je dan aan voor het netwerk Leidinggevenden bestuursbureau funderend onderwijs.

Verdiepende leergang Kwaliteit en ambitie in het VO

B&T verzorgt al jaren met succes de basisleergang Kwaliteitszorg in het VO. Vanuit de principes van die leergang en mede op verzoek van oud-deelnemers hebben we de verdiepende leergang Kwaliteit en ambitie in het VO ontwikkeld. Wil jij een volgende stap zetten in de ontwikkeling en uitvoering van het kwaliteitsbeleid binnen jouw organisatie? Dan is deze leergang echt iets voor jou.

Introductietraining Interim-leiderschap in het onderwijs

Als grootste bureau voor tijdelijke menskracht op bestuurlijk, leidinggevend en stafniveau in het onderwijs, beschikt B&T interim-management over veel expertise in het interim-vak. Die kennis en kunde willen we graag delen in de vorm van een korte, intensieve introductietraining Interim-leiderschap in het onderwijs.

Basisleergang Kwaliteitszorg in het VO

Waardoor wordt de onderwijskwaliteit nou echt beïnvloed? Hoe ontwikkel je met elkaar, vanuit visie en ambities, een systeem van kwaliteitsontwikkeling dat recht doet aan die visie? En dat bijdraagt aan een op leren en verbeteren gerichte kwaliteitscultuur. Hoe zorg je dat de uitvoering van het kwaliteitsbeleid aansluit bij de wettelijke kaders? Hoe monitor je de ontwikkeling van de eigen ambities? Al deze vragen komen aan de orde in de basisleergang Kwaliteitszorg in het VO.