Referentieniveaus en het verbeteren van onderwijskwaliteit
Om inzicht te krijgen in onderwijskwaliteit kijken we naar de referentieniveaus van de eindtoets. Hoeveel procent van de kinderen haalt …
Strategische personeelsplanning voor het primair onderwijs
Het is steeds lastiger om vacatures te vervullen. Door een tekort aan bevoegde leerkrachten worden gaten steeds vaker gedicht door …
Samen werken aan een kwalitatief leesbeleid
Het verbeteren van het leesonderwijs is geen simpel ABC-tje dat op het bord ligt van de leerkracht of de taalcoördinator. …
Taalbeleid – Benader het taalonderwijs breed
Binnen het taalaanbod op scholen is er vaak aandacht voor de individuele componenten van het taaldomein, maar te weinig aandacht …
Pedagogiek voor schoolleiders: een opfriscursus
Als schoolleider neem jij het voortouw op de pedagogische aanpak binnen jouw school. In deze cursus geeft Joop Berding een …
Samenwerken aan passend en inclusief onderwijs in de praktijk
Veel schoolleiders ondersteunen de intenties van passend onderwijs, maar worstelen met de uitvoering in de alledaagse praktijk van de school. …
Samenwerking met de MR: rechten, plichten en meerwaarde creëren
Soms lijkt het alsof medezeggenschap los van de schoolleider staat. In deze cursus leer je onderdeel van dit proces te …
Ouderbetrokkenheid: een inrichtingsmodel
Waarom kost die ene ouder je toch altijd zoveel energie? En waarom laat die andere ouder nooit zijn gezicht zien …
Startende leerkrachten begeleiden en behouden met een goed inductietraject
Het lerarentekort is groot. Daarom is het belangrijk dat we startende leraren behouden. Uit onderzoek blijkt dat een goede begeleiding …
Privacy en de wet AVG: Wat moet en kun je doen?
Weet je wat jouw verantwoordelijkheden zijn als schoolleider met betrekking tot de wet Algemene verordening gegevensbescherming (AVG)? Als schoolleider ben …
Motiverende gespreksvoering en het veranderen van gedrag
Waar je ook verandering wilt doorvoeren, van team tot klascultuur, je krijgt te maken met het gedrag van mensen. Motiverende …
Onderwijshuisvesting: hoe bouw je een school?
Als schoolleider draag je verantwoordelijkheid over de leeromgeving. Het schoolgebouw kan je onderwijsconcept versterken, maar kan je ook beperken. Schoolgebouwen …
Onderwijskwaliteit en rolbesef
Goede besturen scheppen heldere kaders, met visie, ambitie en doelen, en geven schoolleiders ruimte en vertrouwen binnen die kaders. Rolbesef, …