Van faalangst naar faalkracht
Doel Naar schatting 15% van de leerlingen in het vo en studenten in het mbo geeft aan dat ze gehinderd worden door faalangst. Mede debet hieraan […]
Workshop Dip, depressie en suïcidaliteit bij leerlingen
Doel Regelmatig horen we dat leerlingen gevoelens van somberheid en depressie delen met hun mentor of docent. Soms geven ze hierbij aan dat ze zichzelf (willen) […]
Masterclass spel en spelbegeleiding
Doel Kennis hebben over het belang van spel voor jonge kinderen. Weten wat de invloed van spel is op het leren van jonge kinderen. Zicht hebben […]
Motiveren van leerlingen
Doel Hoe kan je leerlingen inspireren? In deze training gaan we aan de slag met de achtergronden van motivatie en passen deze toe op de situatie […]
Masterclass kleuters HGW met jonge risicokinderen
Doel Ik ben in mijn wijze van observeren in staat om het ontwikkelingsniveau van jonge kinderen te bepalen. Ik handel vanuit de drie basisbehoeften relatie, competentie […]
In gesprek met ouders
Doel Veel is er te lezen over hoe je een oudergesprek kunt voorbereiden, structureren en voeren. Minder kun je vinden over hoe je kunt reageren wanneer […]
Masterclass De rekenontwikkeling en didactiek
Doel Kennis hebben van de rekendidactiek, rekenleerlijn, rekendoelen en leerinhouden die belangrijk zijn in groep 1 en 2, met de focus op de domeinen meten en […]
De goede les: doelgericht onderwijs en effectieve instructie
Doel Up-to-date inzichten delen rond het organiseren en ontwerpen van doelgericht onderwijs en effectieve instructie. Inhoud Hoe geef ik effectieve instructie? Hoe meet ik de opbrengsten […]
Training vertrouwenspersonen
Doel Een vertrouwenspersoon heeft een belangrijke rol binnen een veilig leer- en werkklimaat op school. Deze training gaat in op het omgaan met klachten over seksuele […]
Het puberbrein en psychische stoornissen in de klas
Doel Als docent in de klas of als leerlingbegeleider heb je te maken met een grote verscheidenheid aan leerlingen. Leerlingen die prima meekomen, leerlingen die ‘stuiterend’ […]
Zinvol Toetsen (op schoolniveau)
Doel Toetsen is pas zinvol als we wat met de resultaten doen. Een analyse op school- en groepsniveau moet leiden tot een verbetering van het onderwijs. […]
Dyslexiecoach
Doel Op basis van vragen uit de onderwijspraktijk van alledag, de opgedane advieservaring omtrent dyslexieproblematiek en onze participatie in het Masterplan Dyslexie heeft KPC Groep de […]
Formatief evalueren
Doel Steeds vaker ontstaan in scholen vragen over toetsing. Aanleidingen hiervoor kunnen zijn de toetsdruk op scholen, de kwaliteit van toetsen of de manier van toetsen. […]