Slimme kleuters

In deze cursus van 1 dag bieden wij leerkrachten en intern begeleiders handvatten voor het signaleren en begeleiden van kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong.

Effectief rekenen groep 3, 4 & 5

Onze leerlingen leren rekenen in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs. Na groep 1 en 2 wordt de échte basis voor functioneel rekenen gelegd in de groepen 3, 4 en 5. Hoe leg je die basis, wat is een effectieve instructie, hoe automatiseer en memoriseer je de strategieën en feitenkennis, en wat is het verschil tussen geheugen problemen en inprentingsproblemen?

Rekenen in groep 1&2

De cursus Rekenen in groep 1-2 bevat een theoretische onderbouwing en inspirerende voorbeelden waarmee u de volgende dag aan de slag kunt met uw groep.

Woordenschatonderwijs

Dat een goede en grote woordenschat belangrijk is voor het succesvol doorlopen van het (basis)onderwijs en voor de latere beroepsmogelijkheden van een kind, is algemeen bekend.

Het verschil in woordenschat waarmee kinderen het basisonderwijs binnenkomen kan enorm groot zijn. Zonder effectief woordenschatonderwijs is dat verschil aan het eind van de basisschool meestal nog groter.

Begrijpend lezen

In de workshop bespreken we de belangrijkste strategieën die nodig zijn om tot begrijpend lezen te komen. Daarbij zullen we kijken naar effectieve werkvormen, die meegenomen kunnen worden naar de eigen klas.

Psychosociale problemen in de klas

In deze cursus besteden we aandacht aan de veel voorkomende soorten psychosociale en GGZ-problematiek zoals bijvoorbeeld somberheid, boosheid, druk gedrag, sociale angst, faalangst en psychosomatische klachten bij leerlingen.

Rekenen bovenbouw

Voor zwakke rekenaars in groep 7 en 8 is de lesstof vaak te moeilijk en/of ligt het tempo te hoog. Wat ga je deze leerlingen als leerkracht bieden? Of wat moet je weglaten?

Hoe zorg je er als leerkracht voor dat deze leerlingen ook de basis beheersen voor een goede aansluiting met het voortgezet onderwijs?

Automatiseren kun je leren

In deze online workshop krijgt u tips en adviezen aangereikt hoe automatiseren en memoriseren een vaste plek kunnen krijgen in de lessen en hoe dit aantrekkelijk kan blijven voor alle leerlingen van alle niveaus.

Opleiding BCB Werkgeheugentrainer

Tijdens deze opleiding leert u, naast de theoretische achtergronden over het werkgeheugen, hoe u leerlingen met een zwak werkgeheugen individueel kunt begeleiden door middel van het Brain Cognition Behavior (BCB) Werkgeheugentrainingsprogramma.

Als tellen niet lukt

Om goed te leren tellen is getalbegrip noodzakelijk. In de workshop ‘Als tellen niet lukt’ gaan we in op wat getalbegrip nu eigenlijk inhoudt.

NT2 leerlingen op de basisschool

Iedereen heeft er tegenwoordig mee te maken in de klas: kinderen met een andere moedertaal. Voor deze leerlingen is extra ondersteuning bij het leren van de Nederlandse taal nodig. Het is belangrijk dat zij de Nederlandse taal veel horen en leren begrijpen, waarna er gewerkt kan worden aan het spreken van de Nederlandse taal. Maar hoe pak je dat nu aan op school?