Woordenschatontwikkeling bij kleuters

Vanuit wetenschappelijke inzichten is in onderwijsland steeds meer het besef gegroeid dat expliciet woordenschatonderwijs van belang is voor een goede taalontwikkeling en schoolloopbaan van kinderen.

Begrijpend luisteren in groep 1 en 2

Het belang van begrijpend luisteren in de onderbouw wordt nogal eens onderschat in de basisschool. Maar hierbij is een cruciale rol voor de leraar weggelegd!

Taal- of leesmethode

Een keuze- en implementatietraject voor taal, spelling, technisch lezen en begrijpend lezen.

Professioneel werken in de schoolkantine

Tijdens de studiedag komen de volgende onderwerpen aan de orde:

– Warenwet en hygiëne van levensmiddelen
– Werken volgens HACCP-procedures
– Invoering eigen HACCP-systeem
– Assortimentsamenstelling

Engels leren is Engels doen 1 (ELIED1)

Het schoolteam krijgt ondersteuning bij het invoeren van kwalitatief goed vvto vanaf groep 1 t/m groep 8. Aan de orde komen onderwerpen als (visie op) de doorgaande leerlijn, de keuze voor toepassing van didactiek voor vvto en het werken met een methode. Ook wordt er gewerkt aan de eigen taalvaardigheid Engels en vakdidactiek vvto. Door opdrachten gerelateerd aan deze onderwerpen meteen in de eigen onderwijspraktijk uit te proberen, krijg je feedback en ontwikkel je ideeën en lessen voor de eigen groep. 

Onderwijs aan nieuwkomers

Wil je in jouw school, bestuur of samenwerkingsverband het onderwijs aan nieuwkomers en meertalige leerlingen beredeneerd vormgeven, dan bieden wij een keuze uit diverse thematische bijeenkomsten. Welk aanbod passend is, stemmen wij graag met je af.