Ik zie, ik zie, ik zie wat jij niet ziet…

Virtual reality wordt langzaamaan steeds echter. Het verschil tussen de echte en de virtuele wereld wordt kleiner en kleiner. Is het daarom tijd om de virtual reality aan de onderwijspraktijk toe te voegen? Op welke manier draagt VR bij aan beter onderwijs? En als we dan toch bezig zijn; hoe zit het met Augmented Reality? Vormt dat ook een zinvolle bijdrage aan uw onderwijs? In deze training duiken we in de wereld van toegevoegde en virtuele werkelijkheden. U ervaart het zelf en denkt na over toepassingen van deze technologie aan het onderwijs.

Inspiratiebar

De inspiratiesessie bestaat uit 2 onderdelen: Concrete live voorbeelden van diverse ICTtoepassingen (o.a. flipping the classroom, gamification, differentiatie, learning analytics, digitaal toetsen) Een blik in de toekomst: hoe gaat ICT ons onderwijs veranderen en hoe kan een school zich daarop voorbereiden?

Maak van je digibord geen krijtbord!

Hoe maakt u optimaal gebruik van uw digitale schoolbord? Kent u alle functies van het merk? Zet u het bord ook in als er geen instructie wordt gegeven? In deze training gaat u aan de slag met het bord. Ontdek waarschijnlijk onbekende, en ga aan de slag met de didactiek die samenhangt met het gebruiken van een hulpmiddel als het digibord.

Alle leerlingen bij de les

Uw stof uitsluitend presenteren uit een boek is geen aanpak die de leerling zal laten warmlopen voor de materie. Met de inzet van ICT en nieuwe tools kunt u lesstof op een aansprekende manier over de bühne krijgen. Tijdens deze training maakt u kennis met een aantal programma’s die kunnen helpen om op een andere manier les te geven. U kunt zelf aangeven met welke programma’s u na afloop nader kennis wil maken. De netwerkpartners van OnderwijsMetICT.nl spelen een belangrijke rol in deze training. Hieronder een greep uit de vele tools die in dit dagdeel de revue passeren.

Google Workspace for Education

Google Workspace for Education is een veelzijdige leeromgeving. Hier vindt u alle benodigde applicaties om uw onderwijs vorm te geven. Denk aan het prachtige Google Presentaties voor gelikte slides en Google documenten voor het overzichtelijk aanbieden van informatie. Daarnaast biedt Google Classroom dé plek om te communiceren met uw leerlingen. Organiseer uw onderwijsinhoud op overzichtelijke manier voor alle leerlingen zodat alles terug te vinden is. Laat leerlingen digitaal hun werk inleveren en voorzie dit werk gemakkelijk van feedback!

Slimmer werken met Microsoft 365

Je werkt dagelijks met O365, maar haal jij daar wel alles uit? En ken jij de weg in alle ins en outs van Word? Trucjes uithalen met animaties en opmaak in PowerPoint en dan direct door naar de (vaak) onbekende toepassing Sway! Tijdens deze training word je volledig ondergedompeld in de O365-wereld.

Een Apple voor de dorst?

In deze workshop leert u niet alleen hoe u effectief notities kunt bijhouden en ordenen, maar ook om met elkaar samen te werken aan notities en zelfs te notuleren tijdens de vergadering. Ook laten we de mogelijkheden van de Apple Pencil zien. Een actieve, praktische en vooral leuke workshop!

OICT-er (VO)

Het vormgeven van goed onderwijs is steeds vaker georganiseerd rond teams van docenten. Onder leiding van een teamleider werken zij met een groep leerlingen binnen de school. Bij dit type onderwijs wordt in toenemende mate gebruik gemaakt van ict-middelen als digiborden, elektronische leeromgevingen, iPads en smartphones. De teamleider staat voor de uitdaging om samen met de docenten de onderwijskundige visie van de school te vertalen naar de praktijk van alledag, gebruikmakend van de nieuwe media en ict- middelen die daarvoor ter beschikking staan. De opleiding OICT-er geeft deze groep handvatten om ICT op basis van een duidelijke onderwijsvisie te implementeren.

OICT-er (PO-VO-MBO)

In 8 dagdelen krijgt de ICT’er handvatten om het primaire en secundaire proces op school te koppelen aan ICT-middelen en de daarbij behorende vakvaardigheden. Een opgeleide OICT-er heeft brede kennis en adviseert bij de versterking van het leermiddelenbeleid op een school.

ICT Leer-kracht

Een ‘ICT Leer-Kracht’ is binnen het PO, VO en MBO een ambassadeur, hulpbron, inspirator en coach rondom de didactische inzet van technologie. In deze opleiding bieden we jullie als ICT Leer-Kracht dan ook alle kennis en vaardigheden die je nodig hebt om je rol als ICT Leer-Kracht binnen jullie school te kunnen vervullen.

Digitale fitheid

Als leraren bewust tijd en aandacht steken in hun Digitale fitheid levert dat duurzaam voordeel op. Ze kunnen met hun digitaal werkgereedschap in minder tijd en met minder energie meer werk gedaan krijgen. De nadruk ligt op bewustwording en vaardigheden die nodig zijn om digitaal fit(ter) te worden en te blijven.

Leermiddelenbeleid

Het leermiddelenbeleid verbindt de leeractiviteiten van leerlingen op school en thuis met de onderwijskundige visie van de leerkracht en de school. Naast onderwijskundige aspecten, speelt ook de bedrijfsvoering een rol: wat kost het, welke ICT-voorzieningen hebben we (nodig) en hoe bewaken we de aansluiting bij ons professionele niveau? De training Leermiddelenbeleid zorgt dat je antwoord krijgt op al deze vragen.

Schoolspecifiek ICT-Beleidsplan

In 5 fases naar een schoolspecifiek ICT-Beleidsplan, begeleidt door OMICT Voorafgaand aan het schoolspecifiek ICT-Beleidsplan is er een bovenschools ICT-Beleidskader opgesteld. Om vervolgens een schoolspecifiek ICT-Beleidsplan […]