Opleiding Van onderwijsassistent naar leraarondersteuner
Ben jij een bevlogen onderwijsassistent maar heb je het gevoel dat je meer uit je vak zou kunnen halen? Dan is dit de opleiding voor jou! In deze opleiding breid je je kennis uit op het gebied van zowel didactische als pedagogische vaardigheden. Daarnaast verdiep je je in de rol van de ondersteuner in de school en de samenwerking met de leerkrachten. Ook is er ruimte voor je eigen ontwikkelvragen.
Geweldloos Verzet
Agressief en zelfdestructief gedrag van jongeren stelt velen van ons voor een dilemma. We willen handelen maar weten vaak niet hoe we jongeren kunnen bereiken. De individualisering en sociale media hebben een polariserend effect op (gezins)relaties. In plaats van te denken in schuld en/of oorzaak, wordt met methodiek geweldloos verzet met ouders- leerkrachten en betrokken hulpverleners samengewerkt waarbij belangrijkste boodschap aan de jongere is – we geven jou niet op- we zijn er voor jou.
Objectief signaleren
Tijdens de online masterclass ‘Objectief signaleren’ gaan we in op de eerste stap van de meldcode; het in kaart brengen van de signalen van huiselijk geweld of kindermishandeling. Vaak is dit een van de moeilijkste stappen in de meldcode.
HB-scan voor scholen
Meer- en hoogbegaafdheid signaleren en begeleiden kan soms best een uitdaging zijn. Niet alle leerlingen met een bovengemiddeld IQ laten hun talent ook zien in de klas. Dit kan komen door leer- en gedragsstoornissen (bijvoorbeeld ADHD, ASS, dyslexie), maar ook doordat ze bijvoorbeeld thuis geen Nederlands spreken, minder gestimuleerd worden thuis of aanpassingsgedrag vertonen. Deze leerlingen worden helaas vaak over het hoofd gezien. Hoewel heel begrijpelijk – het is heel pittig dit als leerkracht goed in te schatten – is het natuurlijk fijn als ook zij gezien worden. Hoe kan jouw school zich, conform passend onderwijs, voor alle leerlingen inzetten met onderwijs dat hen past?
Studiedag, workshop of lezing van Talentissimo
Het is mogelijk om door Talentissimo een lezing, studiedag of workshop op locatie te laten verzorgen. Dit kan voor een besloten groep zijn (bijvoorbeeld een school of een jeugdzorginstelling) of met een open inschrijving, bijvoorbeeld voor een congres of een lokale oudervereniging. Er is van alles mogelijk en we denken heel graag mee om een programma te maken dat bij jullie past.
InPrenten! (samenwerking)
In deze workshop geven we jullie de kans om een kinderboek te schrijven door middel van (laagdrempelige) improvisatie theater. Het beginpunt van dit kinderboek zijn de favoriete kinderboeken van de deelnemers zelf. Zij delen de nostalgische boeken in een waarde/belang (zoals respect voor natuur, identiteitsvorming, belang van veiligheid, etc). Deze belangen zijn gebaseerd op het pedagogisch klimaat van het bedrijf. Daarna kiezen we een van deze belangen, en wordt dit het thema van het boek.
Huilen, boos zijn en ruzie maken! (HBR)
Aan de hand van een werkboek worden per onderwerp een aantal theoretische uitgangspunten toegelicht. Deze krijgen handen en voeten door middel van creatieve opdrachten en het bespreken van voorbeelden uit de praktijk.
Inspirerend werken
Kinderen en pedagogisch medewerkers (PM) zijn continu op ontdekkingsreis om elkaars wensen en behoeften te ontdekken. Door met het kind mee te gaan in het avontuur kan de PM het kind begeleiden en inspelen op wat het kind nodig heeft. Kinderen en PM’s willen uitgedaagd en geprikkeld worden. Maar hoe doe je dit? De PM wordt uitgedaagd om zijn kwaliteiten om te zetten in een activiteit of workshop voor kinderen.
Zorg bij opvallend gedrag (lastig of een uitdaging?)
Deze training is aan te passen op zowel de doelgroep kinderdagverblijf als de buitenschoolse opvang, waarbij de uitdaging voor oudste kinderen uitgebreid in mee genomen kan worden.
Training Temperamentvolle kinderen
Temperamentvolle kinderen zijn erg creatief in het bedenken van manieren om iets voor elkaar te krijgen en zullen blijven volhouden tot dat daadwerkelijk lukt.
Planmatig werken aan gedragsverandering?
Taakspel is een groepsgerichte werkwijze waarbij leerlingen, middels een spel, leren zich beter aan klassenregels te houden. Doordat klassenregels beter worden nageleefd, vermindert onrustig, storend gedrag en neemt taakgericht gedrag juist toe.
Preventief jonge (risico)kinderen begeleiden?
Kom tijdig in actie en kijk met ons naar gedrag gekoppeld aan interactie, psychomotoriek, spel, breinontwikkeling en de leerlijnen van de kleutergroep. Vroegtijdige, preventieve interventie vergroot de kans op een soepele start en voortgang op de basisschool.
Omgaan met huilen
In deze cursus gaan we aan de slag met een ingewikkeld onderwerp: huilende baby’s en peuters. Huilen heeft een vaak negatief effect op de sfeer op de opvang, en werkt stress-verhogend voor de mensen die het huilen aanhoren. Kinderen huilen om hun stress te reguleren, maar daar is lang niet altijd ruimte en tijd voor op een kinderdagverblijf of gastouderopvang.