Know How coachingstraject

Het cliché is zeker waar: werken in het onderwijs is elke dag anders! Het docentschap is zinvol, uitdagend en afwisselend, maar elk uur zo’n 25 tot 30 verschillende leerlingen in je lokaal vraagt nogal wat van een docent. Er gebeurt soms veel in een les en ook nog eens tegelijkertijd. Als docent moet je dus voortdurend snel en adequaat kunnen reageren op onverwachte situaties. Hoe reageer je op die situaties? Hoe houd je orde en bewaar je de rust in je lokaal? En hoe houd je rekening met kinderen die een stoornis hebben

Opleiding Interne expert leren & ontwikkelen

Leraren vormen, samen met de schoolleiding, het collectief dat het verschil kan maken voor elke leerling en elke professional. Maar hoe vergoot je je impact?

Deze opleiding is voor de onderwijsprofessional die met veel plezier en passie werkt voor zijn/haar leerlingen, enthousiast raakt van inhoudelijke verdieping op onderwijs- en schoolontwikkeling en graag een (bege)leidende rol neemt bij veranderprocessen in de school!

Praktijkspecialist meer- en hoogbegaafdheid

Heb jij leerlingen waarvan je vermoedt dat ze meer kunnen dan ze laten zien? Leerlingen van wie je soms even niet meer weet welke uitdaging je hun nu weer kunt geven? In deze praktijkgerichte training vergroot je niet alleen je kennis over (hoog)begaafdheid. Aan de hand van zes thema’s (signaleren, verrijken, klassenmanagement, differentiatie, je brein en onderzoekend leren) ga je ervaren en begrijpen wat ertoe doet bij het verrijken van je onderwijs, om daarna steeds de vertaling te maken naar je dagelijkse onderwijspraktijk.

Omgaan met gescheiden ouders

Hoe ga je met ouders in gesprek over gevoelige of lastige onderwerpen rond hun kind? Je signaleert bijvoorbeeld iets bij een kind en merkt dat ouders in de ontkenning of verdediging gaan wanneer je daar het gesprek over aan wilt gaan. Of ouders hebben een klacht over jou of jullie aanpak in de kinderopvang, hoe reageer je daar dan op.

Lastige gesprekken met ouders

Hoe ga je met ouders in gesprek over gevoelige of lastige onderwerpen rond hun kind? Je signaleert bijvoorbeeld iets bij een kind en merkt dat ouders in de ontkenning of verdediging gaan wanneer je daar het gesprek over aan wilt gaan. Of ouders hebben een klacht over jou of jullie aanpak in de kinderopvang, hoe reageer je daar dan op.

Cultuursensitief werken

Met elkaar opgroeien vanuit allerlei achtergronden en visies. Hoe gaan wij als opvoeders om met andere mogelijk nieuwe culturen? Wat staat hierin centraal en wat is er nodig om vanuit alle perspectieven en visies kinderen te laten opgroeien in onze maatschappij. Hoe cultuur sensitief zijn we in het begeleiden en opvoeden van kinderen? Mogen de verschillen er zijn? Het is belangrijk om hier bewust mee om te gaan.

Seksuele ontwikkeling van kinderen

Vanaf de jonge kindertijd is er sprake van een seksuele ontwikkeling en is dit deel van het opgroeien tot volwassene. Hoe kijken wij als opvoeders hiernaar? Hoe gaan we hiermee om en wat vinden we een gezonde normale ontwikkeling? Wanneer moeten we ons zorgen maken en wat gaan we dan doen?

Prepuberteit

Bij de meeste kinderen begint de prepuberteit tussen de 9 en 12 jaar. Soms zelfs al eerder. Bij de een gaat dat geleidelijk, terwijl het andere kind van de een op andere dag verandert in een opstandig, brutaal, overal-over-in-discussie-gaand kind. In de prepuberteit gebeurt er veel; de eerste veranderingen in het denken, gedrag, het lijf, hormonen, seksualiteit, vriendschappen en taalgebruik.

Impact van trauma op kinderen

In deze workshop gaan we in op de gevolgen van spanning en/of trauma op de ontwikkeling en het gedrag van kinderen, de vraag achter het gedrag en wat helpt om het brein te kalmeren en een veilige omgeving te bieden. Ook krijg je tips over het contact met ouders.

Grip op gedrag

Het ene kind is het andere niet. Sommigen zijn stil, rustig en terughoudend. Anderen zijn energiek, gedreven en ad rem. De een zoekt persoonlijk contact en aandacht; de ander wil vooral iets doen. Vaak heb je een persoonlijke voorkeur voor een bepaald type kind; anderen roepen juist irritatie bij je op. Hoe komt dat nou en hoe ga je daarmee om? Hoe benader je verschillende type kinderen? En welke activiteiten sluiten dan het beste aan?

Verrijk je onderwijs: Kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong

In twee bijeenkomsten krijg je handvatten om kleuters met een mogelijke ontwikkelingsvoorsprong te signaleren en het aanbod voor deze doelgroep te verrijken. Je leert beter in te spelen op de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van deze leerlingen en gaat ook begrijpen wat de snel denkende kleuter nodig heeft en hoe jij je onderwijsaanbod hierop kunt aanpassen. Tot slot ga je zelf aan de slag met het ontwerpen van goed verrijkingsaanbod en een rijke leeromgeving. Kortom, je leert op een passende manier je onderwijs verdiepen en verrijken.

De kracht van combinatiegroep 2-3

Ga jij de uitdaging aan met combinatiegroep 2-3? In deze training verdiep je je in de ontwikkel- en leerlijnen van het jonge kind in groep 2-3. Je verkent verschillende didactische en organisatorische mogelijkheden die passend zijn voor onderwijs aan jonge kinderen. Deze inzichten helpen om een beredeneerd aanbod vanuit betekenisvolle thema’s aan te bieden, met zicht op de cruciale doelen voor alle leerlingen.

Seksuele ontwikkeling van kinderen en jongeren

In deze masterclass wordt ingegaan op de seksuele ontwikkeling van kinderen en jongeren en de beoordeling van seksueel gedrag door hulpverleners. Daarbij worden handvatten geboden om hierover in gesprek te gaan en hierop te reageren.