Irma Hemmer Muziekeducatie
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan
COH: Creatief proces
Tijdens deze workshop krijg je inzicht in procesgerichte didactiek binnen cultuuronderwijs. Deze didactiek leert leerlingen om geen genoegen te nemen met het eerste antwoord dat ze vinden of bedenken, maar dat ze meerdere mogelijkheden uitproberen, autonoom denken, buiten kaders durven gaan en onderbouwde keuzes maken. Na een korte introductie ga je zelf aan de slag en reflecteren we met elkaar over de rol van de leerkracht binnen dit proces. Daarna bespreken we wat dit betekent voor jouw eigen onderwijspraktijk. Na de workshop zijn verschillende mogelijkheden voor verdere begeleiding.
COH: Filosofisch gesprek
In deze workshop komen het hoe, wat en waarom van het filosoferen aan bod en welke rol je daarin inneemt. Je krijgt handvatten om met de filosofische vragen uit COH tot een filosofisch gesprek te komen met de leerlingen.
Verdieping Filosoferen met kinderen
Kunst intrigeert, verwondert, raakt. En kinderen vinden er altijd wel iets verrassends in om over te filosoferen.
Filosoferen met kinderen
Een kunstwerk of een voorstelling vormt een rijk uitgangspunt om een filosofisch gesprek aan te gaan. Welke kant zo’n gesprek op gaat, hangt af van de startvraag. Binnen deze workshop ervaar je als educatief medewerker of vakdocent, hoe je hiermee tot een open en onderzoekend gesprek met de leerlingen komt.
Prikkelvriendelijke Cultuureducatie Basis- + Verdiepingstraining
De basistraining (e-learning) Prikkelvriendelijke Cultuureducatie is speciaal samengesteld voor museumdocenten die aan de slag willen met prikkelarm aanbod in het primair (speciaal) onderwijs.
Op zoek naar meer geld voor de school
Als school krijg je subsidie om je dagelijkse werk te doen. Maar wat als dat niet genoeg is? Hoe krijg je extra geld voor een mooi plan, bijvoorbeeld een kunsteducatieproject op school? Dat gaat al snel om een paar duizend euro die niet elke school zomaar heeft liggen. Je kunt op veel verschillende manieren geld binnenhalen. Van een aanvraag bij de vele vermogensfondsen tot de verkoop van bloembollen en van een braderie op het schoolplein tot sponsoring. Het zijn allemaal mogelijkheden. Maar wat werkt wel en wat werkt niet en waar moet je allemaal op letten? Welke inspirerende en motiverende voorbeelden zijn er van anderen?
Interne cultuurcoördinator
Interne cultuurcoördinatoren (icc’ers) zijn bevlogen leerkrachten die affiniteit hebben met kunst en cultuur. De icc’er is onmisbaar om kunst en cultuur een vaste plek te geven in het schoolcurriculum en/of de organisatie.
Voor de klas in het speciaal (basis)onderwijs
CultuurSchakel organiseert een training van 6 bijeenkomsten, waarin je kennismaakt met de organisatie van het speciaal (basis)onderwijs ‘van binnenuit’. Met deze achtergrondkennis ben je beter in staat om aan te sluiten bij leerlingen en de werkwijze van de school.
Spreken voor groepen met impact!
In deze training leer jij, in een kleine groep, hoe je comfortabel voor de groep staat zonder allerlei kunstjes toe te passen en je leert hoe jouw verhaal en/of doel goed overkomt.
Effectief communiceren in het onderwijs
Jouw persoonlijke ontwikkeling staat centraal in deze training. Je leert effectieve presentatie technieken en moderne communicatievaardigheden. Door de vele bijzondere oefeningen krijg je verhelderende inzichten en mogelijkheden om de geleerde vaardigheden overal te kunnen toepassen.
Pedagogisch handelen voor het OOP 2 (Verbreding)
Verbreed uw vaardigheden als OOP’er en leer onder meer:
– Omgaan met cultuurverschillen en straatcultuur
– Omgaan met afwijkend (deviant) gedrag bij jongeren
– Wat de gevolgen zijn van verslaving op school
– Wat de oorzaken zijn van probleemgedrag van leerlingen
Gesprekstechnieken in het onderwijs
Als leraar, docent, leerlingbegeleider of remedial teacher heb je natuurlijk heel veel te maken met communicatie. Tijdens deze training ga je communicatie in je leven onderzoeken en leer je technieken om nog beter met anderen én jezelf te communiceren.