PO & BSO: Veerkracht versterken

Ieder kind heeft te maken met stress, maar gaat daar niet op dezelfde manier mee om: sommige kinderen zijn veerkrachtiger dan anderen. Wat kun je hier nou mee in het basisonderwijs en buitenschoolse opvang?

Kinderopvang: Werken met een meldcode

In deze cursus leer je wat je als pedagogisch medewerker in de kinderopvang kunt doen als je denkt dat een kind thuis verwaarloosd of mishandeld wordt.

Kind Centraal – Hoe betrek je het kind zelf?

Het lijkt zo logisch. Bij vermoedens van kindermishandeling betrekt je ook de kinderen zelf. Toch blijkt dit in de praktijk makkelijker gezegd dan gedaan. Wat zeg je dan tegen het kind? Wanneer en hoe? In de module Kind Centraal helpen we je op een leuke manier om kinderen nog meer te betrekken. En bovenal begrijp jij dan als geen ander waarom dat zo ontzettend belangrijk is.

Gespreksoefeningen voor onderwijs en kinderopvang

Signalen of vermoedens van onveilige gezinssituaties bespreken met het kind of met de ouders vinden veel professionals lastig. In deze online gespreksoefeningen oefen je de communicatietechnieken die daar houvast bij bieden: Actief Luisteren, Emotieregulatie, en Luisteren Samenvatten en Doorvragen (LSD). De gespreksoefening bestaat steeds uit twee onderdelen: je oefent eerst met een gesprek aan de hand van een videocasus, daarna doe je verdiepingsoefeningen met de betreffende gesprekstechniek.

Stress-sensitief communiceren

Het is niet eenvoudig om een gesprek te voeren in situaties waarbij stress en trauma’s een grote rol spelen. In deze cursus legt kinder- en jeugdpsychiater Professor Adriaenssens uit hoe kennis over de werking van de hersenen kan helpen bij gesprekken over huiselijk geweld. Hij behandelt verschillende casussen en maakt gebruik van animaties en videobeelden.

Kinderopvang trainersmaterialen: oefenen met de meldcode in je team

Pedagogisch medewerkers hebben in de online cursus ‘Werken met een meldcode’ geleerd de stappen van de meldcode te volgen wanneer zij zich zorgen maken om een kind. In de praktijk is er echter weinig gelegenheid om ervaring op te doen of weinig tijd om te oefenen. Hierdoor kunnen belemmeringen en onzekerheid een rol spelen om ook daadwerkelijk in actie te komen bij een vermoeden. Wat als je het verkeerd ziet, als het kind overstuur raakt of als ouders boos worden? Eigen normen spelen daarbij onbewust ook een rol. Daarnaast zal een pedagogisch medewerker nooit alleen handelen, maar altijd in samenspraak met collega’s en andere betrokkenen in de organisatie. Na het volgen van de cursus is het daarom belangrijk, om ook binnen de organisatie met elkaar in gesprek te gaan en te blijven over dit thema: wat verstaat eenieder onder kindermishandeling, hoe passen we als organisatie de meldcode toe, welke beroepshouding hoort daarbij? Dit helpt om scherp te blijven op signalen, en elkaar ook scherp te houden.

Train-de-trainer voor docenten

Bereid uw studenten grondig voor op het werken met kinderen in de vrije tijd. Na het volgen van dit train-de-trainerprogramma heeft u een duidelijk antwoord op alle vragen omtrent het ontwikkelen van een betekenisvol activiteitenaanbod voor en met kinderen. Er is speciale aandacht voor oudere kinderen en jongens.

Ruimte voor jongens!

Jongens zijn anders dan meisjes. Als BSO kun je hier rekening mee houden, zodat jongens de ruimte krijgen voor bijvoorbeeld hun behoefte aan een flinke dosis beweging en voor hun competitiedrang. En heel belangrijk voor hun zelfbeeld: positieve reacties op dit jongensgedrag!

Voor ieder wat wils!

Dit is een interactieve workshop, waarbij de theorie, tips van de trainer en ideeën vanuit de groep elkaar afwisselen en aanvullen. Daarbij wordt er gebruik gemaakt van afwisselende en activerende werkvormen die er op gericht zijn de ideeën vanuit de workshop op effectieve wijze te integreren in je denken en handelen.