Succesvol aan de slag met je eigen programma

Programma’s op het gebied van onderwijs, leren en innoveren, bestuur en bedrijfsvoering worden gemeengoed in de educatieve sector. Scholen en onderwijsketenpartners zoals gemeenten, jeugdzorg, woningcorporaties, kenniscentra en educatie dienstverleners werken hierbij vaak nauw samen. Elk geslaagd programma draagt bij aan de verbetering van de kwaliteit en innovatiekracht van het onderwijs. Project- en programmamanagement zijn dan ook belangrijke innovatie competenties.

Persoonlijk leiderschap en gezond presteren

Gericht en begeleid aandacht besteden aan je persoonlijke-professionele ontwikkeling heeft een positief effect op je focus, mentaal welzijn en helpt je bij het effectief veranderen van gedragspatronen. Hoe ontwikkel je een assertieve mindset en hoe handel je proactief? Hoe kom je achter je kwaliteiten en hoe zet je die in? Hoe ontwikkel je meer zelfvertrouwen in het maken van keuzes? 

Succesvol projectmatig innoveren en veranderen

Senior staf- en beleidsmedewerkers, diensthoofden, afdelingsdirecteuren en projectmanagers worden vaak betrokken bij grootschalige, instellingsbrede projecten op het gebied van bestuur, onderwijs en bedrijfsvoering. Denk aan de invoering van passend onderwijs (PO-VO), de herprogrammering (MBO), de profilering (HBO), digitale leer- en werkomgevingen of informatiesystemen voor financiën en HRM.

Succesvol leidinggeven aan projecten

Staf- en beleidsmedewerkers, teamleiders en (locatie) directeuren worden vaak betrokken bij projecten in de school op het gebied van onderwijs en bedrijfsvoering. Denk aan de invoering van passend onderwijs of een nieuw curriculum, het selecteren en invoeren van een digitale leer- en werkomgeving of nieuwe informatiesystemen voor financiën en HRM. Om hier succesvol leiding aan te geven ontstaat behoefte aan professionalisering van projectmanagement in het onderwijs.

Resultaatgericht samenwerken in projecten

Leraren, docenten en teamleiders worden steeds vaker betrokken bij onderwijskundige projecten, zoals een hoogbegaafdenklas, tweetalig onderwijs, vakcolleges of het associate degree. Hierdoor ontstaat behoefte aan professionalisering van projectmanagement op school. Daarnaast is er voor de functiemix ook de wens tot formele kwalificering van docent-ontwikkelaars en docentprojectleiders. De leergang LPMO is bestemd voor onderwijs professionals die zich (verder) willen bekwamen en laten certificeren op het gebied van projectmanagement in het onderwijs.

Succesvol aan de slag met je eigen project

Projecten op het gebied van onderwijs, leren en innoveren, bestuur en bedrijfsvoering zijn aan de orde van de dag binnen onderwijsinstellingen en in de samenwerking van scholen met onderwijs ketenpartners zoals gemeenten, jeugdzorg, woningcorporaties, kenniscentra en educatieve dienstverleners. Elk geslaagd project draagt bij aan de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs. Projectmanagement en projectmatig creëren zijn dan ook belangrijke innovatiecompetenties.