Onderwijspsychologie: Leren en Presteren

Ben jij geïnteresseerd in de manier waarop mensen het beste kunnen leren en presteren? Dan is de master Onderwijspsychologie: Leren en Presteren aan de Erasmus Universiteit Rotterdam iets voor jou!

Klinische Kinder- en Jeugdpsychologie

In deze master verdiep je je in de wereld van psychopathologie bij kinderen en adolescenten. Je onderzoekt waar het mis (kan) gaan in de normale ontwikkeling, tracht te begrijpen waarom dit gebeurt en leert effectieve benaderingen om hiermee om te gaan.

Educatieve Master Primair Onderwijs

Deze tweejarige wetenschappelijke opleiding leidt startbekwame, bevoegde leraren op voor het primair onderwijs in een grootstedelijke context met pedagogiek als basis. Bovendien behaal je direct je Master of Science.

Pedagogische Wetenschappen

Heb jij interesse in de opvoeding en ontwikkeling van kinderen en jongeren tot 25 jaar? Dan is de opleiding Pedagogische Wetenschappen echt iets voor jou. Je leert welke invloed het gezin, de school en de sociale omgeving hebben op het gedrag van kinderen en jongeren. Daarbij bestudeer je ook de opvoeding in diverse culturen en leer je hoe je hulp kunt bieden bij het opvoeden. Je leert problemen bij kinderen, in gezinnen en op scholen te signaleren en hoe je kunt bijdragen aan een oplossing.

Dé partner bij complexe programma’s

Steeds meer onderwijsinstellingen voeren strategische veranderingen door in de vorm van programma’s op het gebied van onderwijs, bestuur en bedrijfsvoering. Denk hierbij aan de herprogrammering in het mbo, de profilering met zwaartepunten in het HBO, de invoering van passend onderwijs met zorgstructuren en regionale samenwerkingsverbanden en de invoering van organisatiebrede digitale leren werkomgevingen, schooladministratieve, personele en financiële systemen alsook grootschalige bouwprogramma’s zoals voor bredescholen.

Hét fundament voor succesvolle programma’s

MSP is de meest gebruikte programmamanagementmethode wereldwijd en ook in Nederland. De methode fungeert als “gemeenschappelijke taal” waardoor alle betrokkenen bij programma’s beter kunnen samenwerken. MSP wordt daarom ook in het onderwijs steeds vaker gebruikt.

Dé partner bij complexe projecten

Steeds meer onderwijsinstellingen voeren grootschalige, strategische projecten uit op het gebied van onderwijs, bestuur en bedrijfsvoering. Denk hierbij aan de herprogrammering in het mbo, de profilering en prestatieafspraken in het hbo, de invoering van passend onderwijs met zorgstructuren en regionale samenwerkingsverbanden en de invoering van organisatiebrede digitale leer- en werkomgevingen, schooladministratieve, personele en financiële systemen alsook complexe bouwprojecten.

Hét fundament voor succesvolle projecten

PRINCE2 is de meest gebruikte projectmanagementmethode voor zowel grote als kleine projecten. De methode fungeert als “gemeenschappelijke taal” waardoor alle betrokkenen bij projecten beter kunnen samenwerken. PRINCE2 wordt daarom ook in het onderwijs steeds vaker gebruikt.

De zachte kant van projecten, voor harde resultaten

Projectmatig Creëren is in Nederland dé standaard geworden als het gaat om het ontwikkelen van vaardigheden en gedrag voor leiderschap en effectieve samenwerking in organisatie- en veranderprojecten in het onderwijs. Het gaat om inspireren en enthousiasmeren, zodat iedereen met energie en creativiteit aan de slag gaat om het projectdoel te bereiken. Projectmatig werken “op menselijke maat”, resultaatgericht en met flow: beter werken met meer plezier!

De vijf principes van goed opdrachtgeverschap

Professionalisering van het opdrachtgeverschap in projecten is vaak nog een blinde vlek. Tegelijk is het ook een kritische succes factor. Project management en projectmatig creëren zijn belangrijke innovatie competenties. Projecten op het gebied van onderwijs, leren en innoveren, bestuur en bedrijfsvoering zijn aan de orde van de dag binnen onderwijsinstellingen en in de samenwerking van scholen met onderwijs ketenpartners zoals gemeenten, jeugdzorg, woningcorporaties, kenniscentra en educatieve dienstverleners. Elk geslaagd project draagt bij aan de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs.

Programmatisch innoveren en veranderen

Steeds meer onderwijsinstellingen voeren strategische veranderingen door in de vorm van programma’s op het gebied van onderwijs, bestuur en bedrijfsvoering. Denk aan de herprogrammering in het mbo, de profilering met zwaartepunten in het hbo, passend onderwijs met regionale samenwerkingsverbanden, de invoering van digitale leer- en werkomgevingen en grootschalige personele en financiële systemen alsook omvangrijke bouwprogramma’s zoals voor bredescholen.

Succesvol leiderschap in verandering

Steeds meer onderwijsinstellingen voeren strategische veranderingen door in de vorm van programma’s op het gebied van onderwijs, bestuur en bedrijfsvoering. Denk aan de herprogrammering in het mbo, de profilering en zwaartepunten in het hbo, de invoering van passend onderwijs, de implementatie van digitale leer- en werkomgevingen, personeel en financiële systemen alsook omvangrijke bouwprogramma’s zoals voor bredescholen in verschillende stadswijken.

De kunst van regievoering zonder macht

Strategische veranderingen binnen onderwijsinstellingen worden steeds vaker aangepakt via programma’s waarbinnen diverse projecten worden uitgevoerd om de beoogde doelen te bereiken. Denk hierbij aan onderwerpen zoals passend onderwijs, de herprogrammering in het mbo en de profilering met zwaartepunten in het hbo. Kennis van methoden voor programmamanagement is dan van belang voor alle daarbij betrokkenen in de educatieve sector.