De traumasensitieve school

Wist jij dat ingrijpende jeugdervaringen (ACE’s) en trauma’s bij leerlingen vaak onzichtbaar zijn, maar grote invloed hebben op hun gedrag …

ADHD bij jongeren

Heb jij leerlingen met AD(H)D in je klas, maar weet je niet precies hoe je hen het beste kunt ondersteunen? Wist je dat …

Groepsdynamica, ken je leerlingen!

Groepsdynamica is meer dan ‘forming, storming, norming, performing en adjourning!’ Het gaat erom dat je je leerlingen kent; wie reageert op wie, wie is de informele leider, welke subgroepen zijn er binnen de groep, wat betekent het voor het samenwerken en voor het helpen van elkaar? Tijdens het webinar wordt ingegaan op al deze zaken.

Complex gedrag, hoe en waarom?

In dit webinar wordt stilgestaan bij een voortdurend actueel onderwerp; wat te doen bij complex gedrag? We bespreken wat complex gedrag is en waar het vandaan kan komen.

Zone van naaste ontwikkeling (ZNO) Lev Vygotsky

De zone van de naaste ontwikkeling (ZNO) is niet alleen een theoretisch concept, maar een grote wens van de deskundige om de ander samen met hem te laten ontwikkelen! Iedereen heeft het recht om vanuit zijn ZNO te ontwikkelen, om deze reden beweren wij dan ook dat kinderen/jongeren géén leerachterstand of ontwikkelingsachterstand kunnen hebben.

Omgaan met moeilijk/ongewenst gedrag in groep/thuis

Durft u met ons het paradigma aan, durft u achter het ongewenst gedrag samen met het kind/de jongere uit te zoeken welke talenten en kwaliteiten hij nodig heeft om dit gedrag in te zetten? Zodat hij vervolgens op basis van deze kennis andere keuzes kan maken. Straffen en belonen behoren niet tot onze aanpak en maakt geen onderdeel uit van deze training.

Training Begeleidingsgesprekken of Coachingsgesprekken

Deze training is gericht op het ontwikkelen van een mogelijk alternatief gedragsrepertoire t.b.v. de begeleidings- en coachingsgesprekken. Hierbij wordt aandacht besteed aan interactie- en didactische vaardigheden, uitgaande van Mediërend Leren.