De traumasensitieve school
Wist jij dat ingrijpende jeugdervaringen (ACE’s) en trauma’s bij leerlingen vaak onzichtbaar zijn, maar grote invloed hebben op hun gedrag …
ADHD bij jongeren
Heb jij leerlingen met AD(H)D in je klas, maar weet je niet precies hoe je hen het beste kunt ondersteunen? Wist je dat …
De cognitieve functie ‘Niet impulsief zijn’
Tijdens het webinar ervaart u wat impulsiviteit met uzelf doet. Natuurlijk geven we ook adviezen en tips om uw eigen impulsief denken en dan van uw kind(eren) of jongere(n) te beperken.
Groepsdynamica, ken je leerlingen!
Groepsdynamica is meer dan ‘forming, storming, norming, performing en adjourning!’ Het gaat erom dat je je leerlingen kent; wie reageert op wie, wie is de informele leider, welke subgroepen zijn er binnen de groep, wat betekent het voor het samenwerken en voor het helpen van elkaar? Tijdens het webinar wordt ingegaan op al deze zaken.
Complex gedrag, hoe en waarom?
In dit webinar wordt stilgestaan bij een voortdurend actueel onderwerp; wat te doen bij complex gedrag? We bespreken wat complex gedrag is en waar het vandaan kan komen.
Zone van naaste ontwikkeling (ZNO) Lev Vygotsky
De zone van de naaste ontwikkeling (ZNO) is niet alleen een theoretisch concept, maar een grote wens van de deskundige om de ander samen met hem te laten ontwikkelen! Iedereen heeft het recht om vanuit zijn ZNO te ontwikkelen, om deze reden beweren wij dan ook dat kinderen/jongeren géén leerachterstand of ontwikkelingsachterstand kunnen hebben.
Basistraining Bejegening Axenroos F. Cuvelier Interactiewijzer
De cursus beoogt belangstellenden in de gelegenheid te stellen nader kennis te laten maken met de theorie, de methodiek van ‘Bejegening en Axenroos’.
Basistraining cognitieve curriculum jonge kind (Bright Start)
Wat is het belang van een cognitief curriculum bij jonge kinderen? Daar leer je meer over met deze training.
Omgaan met moeilijk/ongewenst gedrag in groep/thuis
Durft u met ons het paradigma aan, durft u achter het ongewenst gedrag samen met het kind/de jongere uit te zoeken welke talenten en kwaliteiten hij nodig heeft om dit gedrag in te zetten? Zodat hij vervolgens op basis van deze kennis andere keuzes kan maken. Straffen en belonen behoren niet tot onze aanpak en maakt geen onderdeel uit van deze training.
Training Begeleidingsgesprekken of Coachingsgesprekken
Deze training is gericht op het ontwikkelen van een mogelijk alternatief gedragsrepertoire t.b.v. de begeleidings- en coachingsgesprekken. Hierbij wordt aandacht besteed aan interactie- en didactische vaardigheden, uitgaande van Mediërend Leren.
Training hoogbegaafdheid (denken als een gave)
Tijdens de training leer je meer over hoogbegaafdheid.
Training gesprekken met jongeren en kinderen o.b.v. Inclusie en het hoorrecht
Belangrijk in het kader van inclusie en het hoorrecht is dat leerlingen zelf inzicht krijgen in hun kunnen, in hun niet kunnen en in hun eigen leer- en ontwikkelproces. Daar gaat deze cursus over.
Inclusie en het basisschoolkind – Symposium 2025
Het centrale thema van het symposium is inclusie en het basisschoolkind in de hedendaagse maatschappij.