Taal & Leesdag voor Onderwijsadviseurs

Ontdek de nieuwste methodes voor taal en lezen: Veilig leren lezen Zoem-versie en Taaljacht tijdens de Zwijsen Taal & Leesdag op vrijdag 21 juni 2024. Deze dag wordt speciaal georganiseerd voor Onderwijsadviseurs.

De Zwijsen academiedag Taal- en Leesonderwijs

Wil je in één dag volledig op de hoogte zijn van de recentste ontwikkelingen op het gebied van lezen en taal? Kom dan naar de Zwijsen academiedag! Tijdens deze dag krijg je antwoord op vragen zoals: Wat kenmerkt effectief en aantoonbaar goed lees- en taalonderwijs? Hoe implementeer ik dit op mijn school? Op welke manier kan ik de taal- en leesontwikkeling bij het (jonge) kind stimuleren? Hoe geef ik vorm aan mijn taal- en leesbeleid en welke methodes zijn daarvoor geschikt?

Automatiseren bij rekenen

In dit webinar gaan we kort in op het belang van geautomatiseerde rekenkennis vanuit de laatste wetenschappelijke inzichten. Hierbij maken we een combinatie tussen theorie en vier stellingen over automatiseren. Aansluitend bij de inzichten delen we tips om automatiseren direct in de praktijk vorm te geven.​​​​​​

Leesmotivatie

Kinderen die graag lezen, lezen meer en dat leidt vervolgens tot een positieve lees- en leerontwikkeling! Maar hoe zorg je er nou voor dat kinderen leesplezier krijgen?

Effectief lees- en spellingonderwijs op school

Hoe bied je effectief lees- en spellingonderwijs? Leren leerlingen even goed lezen tijdens stillezen en hardop lezen? Lezen we beter van papier dan van een scherm? Moet je leessnelheid trainen? Hoe motiveer je leerlingen om te lezen? Hoe voorkom je dat leerlingen spelfouten als ‘ondekken’, ‘handoek’ en ‘nieuwschierig’ maken?

Werkzame componenten bij ON3

Sommige leerlingen kunnen niet voldoende meekomen met de klas en hebben te weinig aan ondersteuningsniveau 1 en 2. Deze leerlingen hebben intensievere begeleiding nodig. In dit webinar bespreken Janneke van Eijndhoven- de Groot & Leontine le Blanc hoe de hulp aan deze groep leerlingen zo effectief mogelijk ingericht kan worden. Hierbij wordt zowel een koppeling met de wetenschap, als de praktijk gemaakt.

Letters leren lezen

Het leren van letter-klankkoppelingen is een essentiële stap in de lees- en spellingontwikkeling. Toch is het letteronderwijs een van de minst gestructureerde onderdelen van het basisschoolcurriculum. Als leerkracht moet je zelf allerlei belangrijke beslissingen nemen. Wanneer begin je met letteronderwijs? In welk tempo bied je de letters aan en in welke volgorde? Begin je met hoofdletters of kleine letters, schrijfletters of blokletters? Laat je kleuters ook al letters schrijven? Helpt het om klankgebaren te gebruiken of om letters te kleien? Wat doe je als leerlingen letters spiegelen?

PLG doorlopende leerlijn seksualiteit

Seksuele vorming is een verplicht kerndoel in het voortgezet onderwijs. Hoe kun je hier structureel aandacht aan besteden op school? In deze PLG ontwerpen we samen een vakoverstijgende doorlopende leerlijn.

Meer Leesplezier door Digitale Vaardigheden

Wil jij jouw scholieren/dBos leerlingen meer leesplezier bijbrengen, maar weet je niet goed waar te beginnen? Wij helpen je graag op weg met onze nieuwe module: ‘Meer Leesplezier door Digitale Vaardigheden’. In twee bijeenkomsten geven we je heel veel tips over hoe je dankzij digitale vaardigheden kinderen met meer plezier leert lezen.

Tijdens de opleiding leer je digitale vaardigheden met een aantal basisvakken te combineren waardoor lezen leuker en interessanter wordt voor leerlingen. Je breidt je kennis uit en krijgt praktische tools, zoals het gebruik van Skillsdojo, om hiermee direct aan de slag te gaan.

Workshop schoolidentiteit en omgeving

Wat betekent het om als school een levensbeschouwelijke identiteit te hebben als de meerderheid van de leerlingen een andere achtergrond heeft? Wat betekent het bijvoorbeeld om […]

Kennis van levensbeschouwelijke stromingen

Van elke school in Nederland wordt verwacht dat er aandacht besteed wordt aan de belangrijke wereldgodsdiensten en levensbeschouwelijke stromingen zoals de islam, het hindoeïsme, het humanisme, […]

Stevig voor de klas

Wil jij meer zelfvertrouwen hebben als je voor de klas staat? En leren hoe je minder onzeker kunt zijn? Lees dan verder.

Coaches in het onderwijs (gevorderd)

Je bent als coach weer toe aan de volgende stap. Namelijk nog meer halen uit coachen. Niet alleen als het gaat om opvattingen. Maar ook als het gaat om overtuigingen en identiteit. Wil je nu werken met de auteur van het boek De zes rollen van de leraar (2018) dan is dit jouw vervolgstap Het boek is inmiddels onmisbaar in het onderwijs omdat het de complexiteit van lessen ineens voorspelbaar maakt. Coachen richt zicht op het bewust worden van gedrag, de effectiviteit van de interactie tussen leraar en leerlingen. Is de leraar zich bewust van wat hij oproept en teweeg brengt? Hoe zorg je voor een gedragsverandering? En hoe borg je vervolgens die verandering? Je leert onder andere het coachen van verschillende doelgroepen zoals zij-instromers, startende leraren en ervaren leraren.