Jaaropleiding Talentbegeleider Basisonderwijs
Wil je jouw getalenteerde leerlingen nóg beter begeleiden, een plek voor hen creëren zodat ze beter tot hun recht komen? Jij kunt het verschil maken! Onze jaaropleiding tot Talentbegeleider BO geeft jou de kennis en vaardigheden om meer- en hoogbegaafde leerlingen te herkennen/erkennen en om hen de juiste begeleiding te kunnen bieden.
Jaaropleiding tot Gevorderd Talentbegeleider
Als ervaren talentbegeleider weet je hoe belangrijk het is dat hoogbegaafde kinderen de specifieke begeleiding krijgen die zij nodig hebben. Jij weet als geen ander dat leerlingen de kans moeten krijgen om hun talenten te ontplooien. Dat kunnen ze niet alleen. Beheers je de basiskennis en vaardigheden voor de begeleiding van getalenteerde kinderen? En wil jij verder leren op het gebied van talentbegeleiding en in een kleine groep met gelijkgestemden de diepte in gaan? Dan is dit jouw opleiding!
Voorzitters van het PBS team
De voorzitter (of kartrekker, coördinator, aanvoerder) van het PBS-team heeft verschillende belangrijke taken rondom het vasthouden en goed laten verlopen van SWPBS in de school. Tijdens deze bijscholing komen alle onderdelen waar een voorzitter mee te maken heeft aan bod.
Nieuwe Medewerkers
Deze bijscholingsdag is bedoeld voor nieuwe medewerkers van een school waar PBS geïmplementeerd is/ wordt. Door het volgen van deze bijscholing kunnen nieuwe medewerkers zich de SWPBS aanpak vlot eigen maken. De deelnemers maken kennis met de belangrijkste theoretische achtergronden van SWPBS. Daarnaast oefenen de deelnemers met verschillende methodische elementen van het groene niveau, zodat zij deze met vertrouwen in de praktijk kunnen inzetten.
MT-leden
Uit onderzoek blijkt dat structurele actieve betrokkenheid van de directie bij de implementatie van SWPBS van doorslaggevend belang is voor een succesvolle invoering en borging van de schoolbrede aanpak. Om directies hierin te ondersteunen en te faciliteren is vanuit het Kenniscentrum SWPBS Nederland een scholingsdag ontwikkeld voor (adjunct)directeuren die bezig zijn met de implementatie of de borging van SWPBS in hun school.
Wetenschap ontmoet praktijk
Congres 2024 ‘Wetenschap ontmoet praktijk’
De Derde Coachkamer
Als pedagogisch coach ben je voortdurend met de pedagogisch professionals in gesprek over het belang van reflecteren, maar maak je zelf eigenlijk weleens pas op de plaats? Neem je weleens de tijd om terug te kijken, de situatie te beschouwen en vooruit te blikken? De CoachKamer biedt pedagogisch coaches de mogelijkheid om op een gestructureerde manier met elkaar en onder begeleiding van het Expertisecentrum ervaringen uit te wisselen en hun kennis te verbreden en te verdiepen.
Werken met baby’s (geactualiseerd) Erkende babytraining
De laatste jaren is er veel onderzoek gedaan naar de ontwikkeling van baby’s en babyopvang en heeft de Wet Innovatie en Kwaliteit Kinderopvang (IKK) gezorgd voor aangescherpte eisen. Edux heeft in nauwe samenwerking met het NJi de cursus Werken met Baby’s aangepast en hierin de nieuwste inzichten verwerkt.
De training “werken met Baby’s” is gebaseerd op ‘ervarend leren’ gecombineerd met beeldcoaching. Jouw interactievaardigheden staan centraal maar we gaan ook dieper in op de taalontwikkeling, motorische en de sociaal emotionele ontwikkeling van de baby. In de training reflecteer je op jouw handelen en de opvang van baby’s. Als je de scholing hebt afgerond ontvang je een erkend certificaat, dat aantoont dat je geschoold bent om met baby’s te werken.
RMTi Reflexintegratie Behandelaar
Je leert tijdens deze opleiding welke reflexen er zijn, je leert ze uitgebreid testen en je leert beweegoefeningen waarmee je de reflexen bij kinderen en volwassenen kunt integreren. Zo help je het kind verder in zijn ontwikkeling op sociaal-emotioneel en cognitief gebied, zodat het een sterke basis krijgt om te kunnen groeien en ontwikkelen!
Visuele brein trainer
We richten ons in deze opleiding tot het fundament om tot leren en ontwikkelen te komen. Dat doen wij door te kijken naar de visuele vaardigheden van een kind. Wat heb je bijvoorbeeld nodig om te leren lezen? Je ogen moeten goed de regel kunnen volgen. Je ogen moeten niet ineens te ver springen of een regel overslaan. Als de tekst voor jou beweegt op het papier, is het wel heel moeilijk om goed te kunnen lezen.
DominantieMatrix (online)
Zou het niet handig zijn als jeugd- en gezinsprofessional of als kindercoach, dat je weet wat je kunt doen als iemand in een stresssituatie terecht komt en bijvoorbeeld niet meer uit zijn woorden kan komen of als iemand van zichzelf vindt dat hij dom is. Faalangst, onzekerheid en agressief of teruggetrokken gedrag liggen op de loer. Kinderen met deze symptomen hebben van de spanning vaak last van buikpijn. Misschien hebben ze al een faalangsttraining achter de rug die niet het gewenste resultaat heeft opgeleverd. Wat kunnen we dan nog doen om hen te helpen..? We moeten het probleem aanpakken bij het fundament (de basis). Dat doen we met de DominantieMatrix.
Visueel screener & trainer (online)
Tijdens deze twee opleidingsdagen bij Breincentrum leert u bepalen wat en hoe sterk de relatie is tussen visuele disfuncties en leerproblemen en hoe je de negatieve invloed op het leren kunt verminderen of opheffen.
Bioptor (online)
Soms vraag je je af waarom een kind niet tot lezen, spellen of rekenen komt? Heel veel informatie komt binnen via de ogen. Het kan zijn dat er in de visuele vaardigheden een belemmering zit. Dat de ogen bijvoorbeeld niet goed samenwerken of dat één oog wat hoger richt dan de ander. Als er moeilijkheden zijn met de visuele vaardigheden dan kan dat problemen geven op het gebied van lezen, spellen, rekenen, ruimtelijk (in)zicht en het begrijpen en verwerken van informatie. Zelfs op een intelligentie test kan een kind lager scoren door problemen met de visuele vaardigheden. De opleiding geeft hierin veel inzichten.