Doelgroep
Leraren, assistenten, pedagogisch medewerkers en IB-ers onderbouw
Inhoud
In deze cursus van 3 bijeenkomsten staat de ontwikkeling van het jonge kind centraal. De ontwikkelingsgang van het jonge kind (tot 6 jaar) is een zeer boeiend en bijzonder proces. Omdat de beeldvorming mbt het jonge kind nog zo pril is en de ontwikkelingsgang vaak heel dynamisch is, lijkt het gedrag van het jonge kind nogal eens lastig te duiden.
Thema’s
1. Specifieke onderwerpen in de ontwikkeling,
A: de gehechtheidsrelatie, ontwikkelingstypen en temperament.
B: taalontwikkeling, -inhoud en -betekenis
C: ontwikkeling van het denken (cognitie/brein).
2. Signalering van (speciale)ondersteuningsvragen (de ondersteuningsvraag van het jonge kind duidelijker te kunnen ‘lezen’)
3. Verwerkingsopdrachten voor de eigen praktijk
4. Doelen
De doelstelling is om inzicht te krijgen in:
- doorgaande lijn in de ontwikkeling tot 6 jaar
- kennis van de gehechtheidsrelatie, het temperament, taal en denken
- signaleren en benoemen van ondersteuningsvragen van het Jonge Kind Leren van en aan elkaar o.a. door inbreng van casuïstiek.