Didactische werkvormen (1) – Wat zijn het en hoe kies ik een werkvorm?

Algemeen

  • Doelgroep: leerkrachten (po en vo)
  • Studieduur: 3 uur
  • Na elk subthema worden er 1 of meerdere vragen gesteld.
  • Aan het eind van elk thema wordt een reflectievraag gesteld.
  • Er worden open vragen gesteld om vanuit theorie en reflectie naar de praktijk te kijken.

Inhoud

  • Wat zijn didactische werkvormen?
  • Een werkvorm kiezen
  • Extra

Leerdoelen

Aan het einde van deze module beheers je de volgende leerdoelen:

  • Ik kan uitleggen wat didactische werkvormen zijn en wat de relatie is met coöperatieve werkvormen.
  • Ik kan uitleggen wat het belang en de effectiviteit is van didactische werkvormen en kan dit wetenschappelijk onderbouwen.
  • Ik kan sleutels tot succes noemen die ervoor zorgen dat didactische werkvormen ook daadwerkelijk effectief worden uitgevoerd.
  • Ik kan een passende werkvorm kiezen en daarbij rekening houden met de beginsituatie, de lesfase, situatiekenmerken, de mate van differentiatie, en de groeperingsvorm.

Materialen

  • Artikelen
  • Video’s
  • Verschillende soorten vragen

Toetsing

Je hebt de cursus behaald door minimaal 70% van de vragen correct te beantwoorden.

Waarom deze cursus?

  • Theorie
    In deze cursus leer je definities van didactische werkvormen en wat de effectiviteit ervan is voor het leren in de klas.
  • Reflectie
    In deze cursus reflecteer je op het belang van didactische werkvormen voor jouw onderwijspraktijk.
  • Praktische handvatten
    In deze cursus krijg je praktische handvatten om didactische werkvormen weloverwogen te kiezen, rekening houdend met lesdoelen, lesfasen en verschillende situatiekenmerken.

Startdata en locaties

  • Online€ 44.95