Algemeen
- Doelgroep: leerkrachten (po en vo)
- Studieduur: 3 uur
- Na elk subthema worden er 1 of meerdere vragen gesteld.
- Aan het eind van elk thema wordt een reflectievraag gesteld.
- Er worden open vragen gesteld om vanuit theorie en reflectie naar de praktijk te kijken.
Inhoud
- Wat zijn didactische werkvormen?
- Een werkvorm kiezen
- Extra
Leerdoelen
Aan het einde van deze module beheers je de volgende leerdoelen:
- Ik kan uitleggen wat didactische werkvormen zijn en wat de relatie is met coöperatieve werkvormen.
- Ik kan uitleggen wat het belang en de effectiviteit is van didactische werkvormen en kan dit wetenschappelijk onderbouwen.
- Ik kan sleutels tot succes noemen die ervoor zorgen dat didactische werkvormen ook daadwerkelijk effectief worden uitgevoerd.
- Ik kan een passende werkvorm kiezen en daarbij rekening houden met de beginsituatie, de lesfase, situatiekenmerken, de mate van differentiatie, en de groeperingsvorm.
Materialen
- Artikelen
- Video’s
- Verschillende soorten vragen
Toetsing
Je hebt de cursus behaald door minimaal 70% van de vragen correct te beantwoorden.
Waarom deze cursus?
- Theorie
In deze cursus leer je definities van didactische werkvormen en wat de effectiviteit ervan is voor het leren in de klas. - Reflectie
In deze cursus reflecteer je op het belang van didactische werkvormen voor jouw onderwijspraktijk. - Praktische handvatten
In deze cursus krijg je praktische handvatten om didactische werkvormen weloverwogen te kiezen, rekening houdend met lesdoelen, lesfasen en verschillende situatiekenmerken.