De zogenaamde tekortvakken zijn onder andere Frans, Duits, informatica, natuurkunde, scheikunde, wiskunde, techniek en gezondheidszorg & welzijn. Het mogelijk verdwijnen van deze vakken heeft grote gevolgen voor de kwaliteit en diversiteit van het onderwijsaanbod. Leerlingen krijgen minder of geen les in deze vakken, waardoor hun kennis en vaardigheden achterblijven. Scholen kunnen minder keuzevrijheid bieden aan leerlingen, waardoor hun talenten en interesses niet optimaal worden gestimuleerd. Ook kunnen scholen moeilijker voldoen aan de wettelijke eisen voor het curriculum en de examens.
Hoe kan dit probleem worden opgelost? Er zijn verschillende mogelijkheden om meer leraren op te leiden en te behouden voor de tekortvakken. Een aantal voorbeelden zijn:
Deze mogelijkheden vragen om een gezamenlijke inspanning van alle betrokken partijen: de overheid, de schoolbesturen, de scholen, de lerarenopleidingen, de leraren en de leerlingen, maar ook om je persoonlijke betrokkenheid. Heb je interesse in een van de tekortvakken? Wil je je laten omscholen of bijscholen? Neem dan een kijkje in ons aanbod.
Tijdens deze online studiemiddag staan we stil bij de relatie tussen mediagebruik, leerprestaties en woordenschat.
De afgelopen jaren heeft de overheid veel geld geïnvesteerd in het onderwijs. Maar waar gaat dat geld precies naartoe? En wordt het wel goed besteed? Gaan de subsidies van de overheid vooral naar leuke nieuwe innovaties, zoals robots in de klas, of ook naar structurele verbeteringen die bijdragen aan de kwaliteit en professionalisering van het onderwijs?