Als het gaat om het onderwijs in Nederland valt er heel wat te kiezen. We kennen het traditionele klassikale openbare onderwijs, onderwijs dat uitgaat van een godsdienst of levensovertuiging en vernieuwend onderwijs zoals Montessori, Jennaplan of Dalton. Die laatste vorm wordt inmiddels traditioneel vernieuwingsonderwijs genoemd, aangezien er actueler vernieuwingsonderwijs aan het aanbod is toegevoegd, zoals Gepersonaliseerd Onderwijs, Ervaringsgericht Onderwijs en Ontwikkelingsgericht Onderwijs.
Voor de scholen zelf is er alle ruimte om een bepaalde visie of filosofie hoog op de agenda te zetten. Denk aan Eco-schools waar leerlingen worden gestimuleerd om zelf activiteiten te ondernemen om de school (verder) te verduurzamen. Of Cultuurprofielscholen die ‘bouwen aan de culturele identiteit van leerlingen, vanuit de overtuiging dat kunst en cultuur een onmisbare bijdrage leveren aan de ontwikkeling van jonge mensen en een belangrijke voorwaarde zijn voor succesvol leren.’ Of een Technasium waarbij leerlingen meteen vanaf de brugklas aan de slag gaan met techniek. En op een Global Citizen School worden leerlingen opgeleid tot wereldburgers die goed zijn voorbereid op de internationale en interculturele maatschappij.
Ook de manieren waarop we kinderen iets leren, is steeds creatiever. Denk aan bewegend leren. Schoolprestaties worden beter door fysiek actieve reken- en taallessen. Dat is het resultaat van het onderzoek ‘Fit & Vaardig op school’. Eerder wees een Amerikaans project uit dat een beweegprogramma tot positieve resultaten op reken- en taalvaardigheden leidt. En ook muziek helpt bij het leren. Volgens hoogleraar klinische neuropsychologie Erik Scherder levert muziek een unieke bijdrage aan de ontwikkeling van de hersenen. Zo zegt hij op de site van Muziek in de Klas: ‘Muziek in de les bouwt aan de cognitieve reserve van het kinderbrein. Studies tonen aan dat hun brein complexer wordt door allerlei nieuwe verbindingen aan te leggen. Het vermogen om verbanden te leggen en om te plannen gaat vooruit, maar ook vaardigheden in rekenen en taal. Dat is een fantastische investering in de langetermijnontwikkeling van het kind.’
Onderzoekend en Ontwerpend Leren (OOL) is een methodiek waarmee leerlingen interactief kennis verwerven. OOL zorgt ervoor dat leerlingen vanuit verwondering en nieuwsgierigheid (samen) gaan waarnemen, nadenken, handelen en reflecteren. Dit stimuleert de cognitieve ontwikkeling en geeft ruimte voor creativiteit, kritisch denken en handelen, samenwerken en informatie delen en het kan aansluiten bij de talenten van leerlingen. Om leerlingen al vroeg kennis te laten maken met hun eigen kwaliteiten, hun talenten te ontplooien of extra uitdaging te bieden, hebben veel scholen tegenwoordig ook een extra aanbod, bovenop de reguliere lessen. Denk aan techlabs met 3D printers en lessen robotica, extra taal zoals Chinees of Cambridge English, filosofie, schaaklessen of plusklassen waar meer- en hoogbegaafde leerlingen onderwijs op maat krijgen.
Het is nog maar een greep uit het enorme aanbod! Wat spreekt jou het meest aan? Bekijk ook deze gerelateerde onderwerpen.