Shauna Plompen van Blijven Leren geeft concrete tips over hoe je vol zelfvertrouwen effectieve lessen geeft én voor jezelf zorgt in het onderwijs. ‘Ik gun alle docenten dat ze de tijd pakken om de ruimte te nemen. Ruimte om jezelf te scholen en te ontwikkelen.’
Op zoek naar een leuke interventie voor je les van morgen? Op internet is een hoop te vinden. Leraren delen veel uit de eigen praktijk en wetenschappers en pedagogen verzorgen webinars. Toch valt het aanbod ook tegen: wat je vindt zijn vaak losse interventies die lang niet altijd een structurele leerlijn volgen. Shauna springt in dit gat. Als docent omgangskunde en pedagogiek richtte zij Blijven Leren op. Haar missie is om alle losse ideeën en voorbeelden een plekje in het grotere geheel te geven.
Shauna begon met bloggen in 2017 toen onderwijsblogs nog uitgevonden moesten worden. ‘Basisschooldocenten deelden wel eens wat online, maar concrete tips voor (startende) docenten vond ik nergens. Daar wilde ik met mijn blog verandering in brengen’, vertelt ze. Zelf gaf Shauna les op het mbo en begon ze met de master Leren innoveren. ‘De blog was voor mij een uitlaatklep en al snel begon ik ook andere content te maken op bijvoorbeeld YouTube en Instagram.’
Shauna deelde vooral veel werkvormen, die ze verbond aan het grotere geheel. Ze legt uit: ‘Het was niet mijn opzet om alleen maar leuke lessen te delen. Ik wilde dieper ingaan op de vraag hoe bepaalde didactiek, pedagogiek of een online tool een middel kan zijn om een groter (les)doel te bereiken.’ Die bredere aanpak werd opgemerkt door verschillende uitgeverijen die haar vroegen om lesbrieven te schrijven en artikelen over thema’s als motivatie en contact maken.
Inmiddels heeft Shauna een heel bedrijf op poten gezet en helpt ze dagelijks vele docenten aan concrete tips en scholing. Haar core business? Online cursussen en e-books die allemaal over dezelfde vraag gaan: hoe sta je met een goed gevoel voor de klas? Elke leraar heeft hier wat anders voor nodig. Volgens Shauna zijn vier dingen essentieel, niet voor niets de hoofdonderwerpen van haar cursussen en boeken: de opbouw van je les, effectieve (digitale) didactiek, sterk pedagogisch handelen, zelfzorg en een lerende houding als leraar.
Leraren die weten waar zij naartoe werken in hun lessen en daarbij passende instructie en opdrachten hebben bedacht, staan met meer vertrouwen voor de klas. ‘Je moet weten welke werkvormen aansluiten om je doel te bereiken en het vertrouwen hebben dat je op de goede weg zit.’ Dat vraagt om een scherpe blik op je onderwijspraktijk en kennis over hoe je kunt meten of jouw aanpak aansluit. De module van Shauna is precies daarvoor bedoeld. Met hele praktische handvatten, want Shauna wil dat je na de cursus direct aan de slag kunt.
In de lockdowns werkten leraren met volledig digitale lessen. Shauna gelooft sterk in de combinatie tussen online en fysiek onderwijs, maar dan moet je het wel slim en doordacht aanpakken. Vaak ontbreekt de samenhang met het fysieke onderwijs. Ook kun je gebruik maken van de kansen van online onderwijs. ‘Waarom zou je de leerlingen allemaal hetzelfde filmpje thuis laten kijken als dit juist de uitgelezen kans is om aan te sluiten op hun eigen niveau en tempo?’ Kortom: er is nog een wereld te winnen.
In een prettig leerklimaat voelen leerlingen zich veilig. Het is daarvoor belangrijk dat je in goed contact een positieve relatie met de leerlingen hebt. Dat is soms gemakkelijker gezegd dan gedaan, weet Shauna uit ervaring. Ze verdiepte zich daarom in de ingrediënten voor een goed leerklimaat en manieren waarop je jezelf kunt zijn voor de klas. Ook geeft ze je inzicht in de groepsdynamiek, die invloed heeft op hoe leerlingen met elkaar en met jou omgaan. Met de juiste interventies kun je de groep ondersteunen in hun zoektocht naar wie ze (willen) zijn (in de klas).
Heb je het over met een goed gevoel voor de klas staan, dan heb je het natuurlijk ook over je eigen gezondheid, vitaliteit en het gevoel van eigenaarschap. Ook hierover is Shauna door schade en schande wijs geworden. In de module die ze over zelfzorg ontwierp, gaat ze uitgebreid in op timemanagement, werkplezier, voeding en manieren om jezelf te blijven uitdagen. Om je goed te voelen voor de klas wil je ook jezelf blijven prikkelen en uitdagen of juist even genieten van de comfortabele modus die je na jaren onderwijs hebt bereikt. Shauna legt uit op welke manier je jezelf kunt blijven inspireren en hoe je samen met collega’s op informele wijze kunt leren. In gezamenlijkheid professionaliseren en doelen nastreven in het onderwijs, geeft enorme energie.
Shauna heeft voorlopig haar handen vol aan alle thema’s die ze op haar bordje heeft liggen. Ondertussen maken vele docenten optimaal gebruik van al haar tips en tricks. Niet gek, vindt Shauna die de inschrijvingen ziet toenemen. ‘Het onderwijs vraagt ontzettend veel van een leraar. Het is nogal wat om een goede les neer te zetten. Praktische handvatten die passen in je gehele onderwijs, zijn vaak meer dan welkom.’ Toch is die zelfzorg volgens Shauna de basis voor een goed en gelukkig docentschap. ‘Ik gun alle docenten dat ze de tijd pakken om de ruimte te nemen. Ruimte om jezelf te scholen en te ontwikkelen. Leraren hebben vaak het gevoel dat de ruimte er niet is, maar ik leer ze graag dat die er wel is. Je moet alleen weten hoe je die te pakken krijgt.’
Shauna Plompen is docent pedagogiek en projectleider hybride onderwijs bij ROC van Flevoland. Daarnaast is zij eigenaar van het online platform Blijvenleren.net. Ze heeft passie voor onderwijs(dromen) en verbinden. Via Blijven Leren helpt zij leraren om met een goed gevoel voor de klas te staan. Thema’s waar zij zich mee bezighoudt: de basis van een effectieve (online) les, pedagogisch-didactische onderwerpen, productiviteit en werkgeluk.