Werkgeluk is niet alleen een individuele beleving, maar ook een collectief fenomeen. Het werkgeluk van de ene leraar kan namelijk overslaan op de andere leraar. Als je collega’s zien dat je gelukkig bent in je werk, kunnen zij zich gemakkelijker met dat idee identificeren. Dit kan leiden tot een gevoel van verbondenheid en waardering voor elkaars werk. Ook kunnen collega’s geïnspireerd worden door je werkgeluk, ervan leren en het overnemen, wat leidt tot een gevoel van motivatie en ambitie om zichzelf ook beter te voelen binnen het werk.
Het werkgeluk van leraren kan dus een positieve spiraal creëren binnen het team, waarbij iedereen elkaar versterkt en stimuleert. Jij kunt hier een actieve rol in spelen. Wat kun je doen om deze positieve spiraal te creëren en te bevorderen? Hieronder geven we drie tips.
Leraren die werkgeluk ervaren zijn niet alleen essentieel voor een gezonde schoolomgeving, maar ook voor het welzijn van de leerlingen. Door waardering te tonen, leuke activiteiten te organiseren en kennis te delen met collega’s, kun je bijdragen aan een cultuur van waardering en werkgeluk op school. Gebruik jouw ruimte en positiviteit om jouw collega’s op het juiste pad te zetten en zo bij te dragen aan een gezonde en positieve werkomgeving.
Wil je meer leren over je werkgeluk? Vul dan eens kosteloos onze werkgeluk-tool en kom in aanmerking voor een gratis gesprek met loopbaancoach Femke. Zij kan je helpen om concrete stappen te zetten en je werkgeluk te vergroten.
Ervaar jij juist niet zo veel werkgeluk? Ben je benieuwd wat je kunt doen om dit te veranderen? Lees dan hier verder.
In de training werk je samen met je medecursisten aan concrete en praktische opdrachten.
De nieuwe CAO PO 2023-2024 is er, en met zijn 228 pagina’s kan de cao aanvoelen als een papieren jungle. Maar geen zorgen! We hebben de belangrijkste punten rondom jouw persoonlijke en professionele ontwikkeling voor je op een rijtje gezet. Wat betekent dit allemaal in de praktijk?