De IB’er verdient volgens de LBBO duidelijke kaders gezien hun sleutelpositie in het team. Toch heeft de IB’er nog steeds geen wettelijke basis of een plek in de CAO, waardoor er veel onduidelijkheid blijft. Wat doet de IB’er, en hoe word je er één? Lees hier verder.
De rol van de Intern Begeleider (IB’er) blijft eindeloos groeien. Waar de IB’er voorheen vooral de leerling ondersteunde, richt deze zich nu op de coördinatie van de gehele ondersteuning binnen de school. Het komt niet vaak meer voor dat een school geen Intern Begeleider heeft. De Landelijke Beroepsgroep Begeleiders Onderwijs (LBBO) heeft vorige maand niet voor niets een volledig herziene beroepsstandaard gepubliceerd. Deze beroepsstandaard geeft een ‘gezicht aan de diversiteit van taken én een duidelijk kader voor het werk van de IB’er, die een sleutelpositie heeft in het team,’ aldus de LBBO. Fantastisch, toch? Toch blijft de positie van de Intern Begeleider onzeker en onduidelijk, en worden ze nog altijd als ‘Leraar’ bestempeld binnen de CAO.
De Intern Begeleider is een echte spin in het web, en een volledig overzicht van taken is lastig te geven. In principe kan een IB’er als achtervanger voor alle activiteiten op een school fungeren. De IB’er pakt constant taken op waarvoor in de reguliere les geen plaats is. Denk hierbij aan contact met ouders, maar ook met de gemeente, jeugdzorg en maatschappelijk werkers. Ook kan de IB’er actief voor de leraar op zoek naar een oplossing voor een specifiek vraagstuk en zelfs een coachende rol op zich nemen, bijvoorbeeld door de leraar te helpen bij didactisch en pedagogisch handelen.
Maaike de Boer, auteur en initiatiefneemster van Wijzer over de Basisschool, geeft drie concrete voorbeelden van taken van de IB’er:
Maar ook het ontwikkelen van de onderwijsvisie van een school en het ontwerpen van een pedagogische en didactische handelswijze kunnen onder het takenpakket van de IB’er vallen.
Wat doet de Intern Begeleider dus? Echt van alles. Het is een waardevolle, veelzijdige maar wankele positie. Hoewel het takenpakket lastig te definiëren is en de rol geen wettelijke kaders heeft, krijgt de IB’er vaak veel ruimte om een verschil te maken voor leerlingen, leraren en de school als geheel.
Wil je Intern Begeleider worden, dan dien je altijd al flink wat ervaring te hebben voor de klas. Je hebt minimaal de PABO gehaald en kunt via een post HBO opleiding Intern Begeleider worden. De opleidingen worden door veel verschillende organisaties aangeboden en nemen over het algemeen zo’n 240 – 350 uur in beslag. Er zijn opleidingen beschikbaar op locaties door heel Nederland, maar ook volledig online varianten. Er zijn zelfs verkorte post HBO opleidingen, waarmee je binnen vier bijeenkomsten al een gecertificeerde Intern Begeleider kunt zijn. Tijdens de post HBO ga je onder andere aan de slag met het organiseren van leerlingenzorg en coachings- en begeleidingsvaardigheden.
Als je al aan de slag bent als IB’er ben je je natuurlijk zeer bewust van de belangrijke rol die je speelt binnen je school. Jij kunt bijdragen aan de ontwikkeling en verbetering van het onderwijs binnen jouw school en ideeën en oplossingen bieden voor complexe vraagstukken. Maar de rol van de IB’er is niet altijd scherp, en je positie kan daarom wankel of onduidelijk aanvoelen. Genoeg reden om jezelf te blijven ontwikkelen! Overweeg bijvoorbeeld de opleiding Professionalisering voor IB’er of leer meer over de ontwikkelingen in het vakgebied in De toekomst van de intern begeleider.
Bekijk al ons aanbod om je verder te ontwikkelen als IB’er