Het begint met bewustwording en kennis. Door jezelf te blijven scholen en te blijven leren over dit onderwerp, kun je als leraar beter ingrijpen bij pestgedrag. Scholing kan een belangrijke bijdrage leveren aan het verminderen van pestgedrag en het creëren van een veilige leeromgeving voor alle leerlingen. Zo kun je bijvoorbeeld leren hoe je kunt bijdragen aan een positieve groepssfeer in de klas, hoe je een veilig klimaat kunt creëren waarin leerlingen zich vrij voelen om hun emoties te uiten en hoe je kunt zorgen voor gelijke kansen en respect voor iedere leerling.
Je zou kunnen denken: ‘Maar ik ben al jaren leraar, ik weet toch wel hoe ik met pestgedrag om moet gaan?’ Pesten is echter een complex probleem en er valt altijd meer te leren. Je kunt proactief de vaardigheden ontwikkelen waarmee je beter voorbereid met pestgedrag om kunt gaan, zoals bijvoorbeeld omgaan met grensoverschrijdend gedrag of omgaan met agressie. Maar ook kennis over de verschillende vormen van pestgedrag, hoe je pesten kunt herkennen en aanpakken, en hoe je als leraar een veilige en respectvolle omgeving kunt creëren waarin pesten minder snel voorkomt zijn onmisbaar.
Door jezelf te blijven ontwikkelen op dit gebied, vergroot je niet alleen je kennis en vaardigheden als leraar, maar draag je ook bij aan een veiliger schoolklimaat. En dat is iets om trots op te zijn. Met jouw inzet kun je het verschil maken voor leerlingen die geconfronteerd worden met pestgedrag. Blijf je dus ontwikkelen om zo een veilige en respectvolle omgeving voor onze leerlingen te creëren. Want uiteindelijk is dat waar het om draait: het creëren van een plek waar iedere leerling zich gezien, gehoord en gerespecteerd voelt. En daar hebben we jouw kennis en inzet hard bij nodig.
Hoe geef je vorm aan een prideclub op een school waar seksuele en genderdiversiteit allesbehalve vanzelfsprekend is? Leraar Udo Thijsen vertelt hoe hij stap voor stap op zijn school moeilijke thema’s bespreekbaar maakt.