Communiceren met ouders/verzorgers, zo doe je dat!

leestijd: 2 minuten

Een goede relatie tussen school en ouders/verzorgers heeft een positieve invloed op de schoolprestaties en het welzijn van de leerling. Goede, persoonlijke communicatie is daarbij onmisbaar. Veel scholen houden aan het begin van het schooljaar een startgesprek met ouders/verzorgers én de leerling (van kleuter tot eindexamenleerling) om die relatie op te bouwen. Het moet leiden tot een gezamenlijk verantwoordelijkheidsgevoel.

OBS De Esch Schiedam | Foto Sanne van der Most

Wij-leren.nl noemt een paar kenmerken voor goede communicatie met ouders.

  • Een positieve grondhouding. De leraar ziet ouders als partner, die een waardevolle bijdrage kan leveren.
  • De leraar probeert zich te verplaatsen in standpunt van de ouders.
  • De leraar laat merken dat hij oprecht geïnteresseerd is in de ouders.
  • De leraar toont waardering voor de inzet van ouders.
  • Het is belangrijk dat een leraar grenzen durft te stellen, want dat biedt duidelijkheid voor school en de ouders.
  • De leraar spreekt zijn verwachtingen van de ouders uit en informeert naar hun verwachtingen van school.
  • De leraar moet betrouwbaar en transparant zijn. Dat houdt onder andere in dat hij afspraken nakomt en dat hij het eerlijk toegeeft als er iets misgegaan is.

Ouderbetrokkenheid vergroten

Als school is het verstandig om ouderbetrokkenheid hoog op de agenda te zetten en een visie en plan te ontwikkelen, waarin bijvoorbeeld activiteiten met ouders en trainingen voor het personeel om de ouderbetrokkenheid te vergoten, worden opgenomen. Je kunt ook een ouderplan maken, waarin staat wat de school doet om de ouderbetrokkenheid te stimuleren. Ook staat erin wie er verantwoordelijk is voor de uitvoering.

Meer tips voor de school om de ouderbetrokkenheid te vergroten:

  • Maak de meerwaarde van ouderbetrokkenheid duidelijk aan het team. Zij zijn uiteindelijk degenen die het contact met ouders hebben.
  • Benader ouders actief. Een brief meegeven is veel vrijblijvender dan een persoonlijk gesprek.
  • Zorg voor een actieve oudervertegenwoordiging, die contact heeft met de directie en weet wat er onder ouders leeft. Hierbij kunnen ouderpanels en enquêtes ingezet worden.
  • Regel meer contactmomenten tussen ouders en de school, bijvoorbeeld bij het afsluiten van projecten en acties, door intakegesprekken te houden voor nieuwe leerlingen of ouders te stimuleren het rapport van hun kind persoonlijk te komen halen.
  • Zorg ook voor informele momenten, zoals gesprekjes met ouders op het schoolplein of ’s ochtends bij de deur.
  • Geef ouders tijdens ouderavonden de ruimte om onderwerpen aan te dragen.
  • Maak ook tijd voor ouders om met elkaar in gesprek te gaan.

(bron Wij-leren.nl)

Leergemeenschappen

In het project ‘Thuis in school’ organiseerde de NRO ‘schoolleergemeen¬schappen’ waarbinnen ouders en leraren gedachten uitwisselden over de onderlinge samenwerking. Dit bleek positieve effecten te hebben op de relatie tussen leraar en ouders en op het vertrouwen van leraren op hun eigen vaardigheden in de communicatie met ouders. Ook bleken informele thuisbetrokkenheidsactiviteiten toe te nemen. In het rapport zijn op basis van het onderzoek de volgende inzichten geformuleerd:

  • Scholen die aan ouderbetrokkenheid willen werken, zouden een schoolleergemeenschap kunnen starten waarin leerkrachten samen met ouders nadenken over hun educatief partnerschap.
  • In deze leergemeenschappen wordt bij voorkeur op een gelijkwaardige manier samengewerkt, waarbij oog is voor diversiteit.
  • Een neutrale begeleider die de werkgroepen kan ondersteunen lijkt van belang om ouders en leerkrachten aan te zetten tot reflectie op hun eigen praktijk.
  • Deze leergemeenschappen hebben bij voorkeur een focus op het ontwikkelen van praktische verbeteringen en tools voor educatief partnerschap in de eigen praktijk.
  • Deze werkwijze blijkt ook haalbaar voor scholen met zeer diverse ouderpopulaties en problematiek.

Het rapport ‘Thuis in school’ is te vinden op de website van het NRO.