Op school kom je dagelijks privacykwesties tegen, denk aan het bewaren en bijhouden van leerlinggegevens, het gebruik van digitale leermiddelen, …
Om elk kind gelijke kansen te geven, is Typ10 er voorstander van om typelessen op school aan te bieden binnen het lessenrooster. Zowel dure naschoolse cursussen als goedkopere programma’s om zelfstandig van thuis uit te leren typen, zijn lang niet haalbaar voor alle gezinnen. Typ10 is dan ook méér dan alleen een typecursus. Zij leiden leerkrachten op en geven hen alle tools in handen voor een goede opvolging en begeleiding van de leerlingen. De methode is afgestemd op de behoeftes van individuele leerlingen en heeft ook aandacht voor eventuele leer- of ontwikkelingsstoornissen. Het is immers net vaak deze groep die extra baat heeft bij het leren blind typen (o.a. voor het gebruik van ondersteunende software).
Hier vind je meer info over de opleiding
Het huidige dactylo-onderwijs is vaak (nog) niet afgestemd op neurodivers leren. De gangbare typecursussen gaan vrijwel allemaal op een motorisch, repetitieve manier te werk (d.w.z. x aantal keer dezelfde letter typen), vaak onder tijdsdruk. Dit is meestal wel mooi in spelvorm verpakt, maar het gevaar van zo’n eenzijdige aanpak is dat sommige kinderen afhaken. Ze ervaren te veel druk, frustratie of faalangst. Typ10 is een vernieuwende methode, die hierop een antwoord biedt. Het is gericht op onbewust en multimodaal leren.
Bekijk deze korte introductievideo voor meer uitleg.
Typ10 is een didactisch onderbouwde methode waarmee de leerkracht de leerlingen in 10 lessen de basisvaardigheden van het blind typen aanleert. Dit gebeurt op een speelse en cognitieve manier. Er wordt gebruik gemaakt van associaties zoals kleuren, woorden, afbeeldingen en versjes. Hierbij worden verschillende leerkanalen (bv. visueel, auditief) ingezet zodat elk kind op z’n eigen manier kan leren.
Pas in een laatste fase van iedere les gaan de leerlingen actief aan de slag met blind typen. Ze doen dit op een online platform met speelse invuloefeningen, raadseltjes, mopjes, etc. De leerkracht kan hun voortgang perfect opvolgen via het beheer.
Als leerkracht ben je er zeker van bewust dat wat werkt voor de ene leerling, niet altijd werkt voor de andere. Dat is niet anders bij het leren typen. Voor heel wat kinderen met bepaalde ontwikkelingsstoornissen helpt het vaak om bijvoorbeeld visuele ondersteuning aan te bieden. Door deze aanpak ligt de motivatie en het slaagpercentage erg hoog. Typ10 is ontstaan vanuit een therapeutische setting, net omdat er behoefte was aan een aangepaste methode voor kinderen met dyslexie, DCD, TOS, ASS, AD(H)D of (fijn)motorische uitdagingen. Typ10 is heel breed inzetbaar, zowel in het speciaal onderwijs als het reguliere basis- en middelbaar onderwijs. De methode komt overgewaaid vanuit Vlaanderen, waar het al ruim wordt toegepast in honderden scholen en ook een samenwerking heeft met de Universiteit van Gent.
Wil je ons graag ontmoeten voor meer uitleg, een leuke babbel of een demonstratie? Als partner van oo.nl zal Typ10 op woensdag 25/01 op het scholingsplein van de NOT aanwezig zijn. Bij interesse je aanmelden via dit formulier. Kun je niet aanwezig zijn? Vraag een gratis proefpakket of gratis infosessie aan via de Typ10-website.
“Een perfect uitgewerkte manier om kinderen uit het PO het blind typen aan te leren.” (N. Brebels, leerkracht groep 8)
Op school kom je dagelijks privacykwesties tegen, denk aan het bewaren en bijhouden van leerlinggegevens, het gebruik van digitale leermiddelen, …