Ben jij nog gelukkig? Ontdek hoe je jouw werkgeluk kunt herstellen

leestijd: 2 minuten
Als leraar is werkgeluk een essentieel ingrediënt voor succesvol onderwijs. Maar waarom is werkgeluk eigenlijk zo belangrijk? En wat kun je doen wanneer je niet genoeg werkgeluk ervaart?

Als leraar ben je dagelijks bezig met het onderwijzen en begeleiden van leerlingen. Dit kan soms een stressvolle en uitdagende taak zijn. Maar wist je dat het hebben van werkgeluk enorm belangrijk is voor het creëren van een positieve sfeer op school? Werkplezier zorgt er niet alleen voor dat jij je beter voelt, maar ook dat de leerlingen beter presteren. In dit artikel bespreken we waarom werkgeluk zo belangrijk is voor leraren en geven we concrete tips om je eigen werkgeluk te vergroten.

Waarom is werkgeluk belangrijk?

Werkgeluk zorgt voor meer energie, motivatie en betrokkenheid bij het werk dat je doet. Dit heeft niet alleen een positieve invloed op jezelf, maar ook op je collega’s en leerlingen. Uit onderzoek blijkt dat werkgeluk zelfs kan bijdragen aan betere prestaties van de leerlingen. Een gelukkige leraar kan namelijk beter omgaan met stressvolle situaties, heeft meer creativiteit en is productiever. Bovendien heeft werkgeluk ook een positieve invloed op de relatie met collega’s en leidinggevenden, waardoor de sfeer op school verbetert.

Wat betekent het wanneer je als leraar niet genoeg werkgeluk hebt?

Als leraar kan het natuurlijk gebeuren dat je je niet gelukkig voelt in je werk. Dit kan verschillende oorzaken hebben, zoals een hoge werkdruk, weinig waardering of een slechte balans tussen werk en privé. Wanneer je niet genoeg werkgeluk hebt, kan dit leiden tot stress, vermoeidheid en zelfs burn-out. Ook kan het ervoor zorgen dat je minder gemotiveerd bent en minder betrokkenheid toont bij je werk. Dit heeft niet alleen gevolgen voor jezelf, maar ook voor de leerlingen en de sfeer op school.

Gelukkig zijn er verschillende manieren waarop jij als leraar zelf kunt werken aan meer werkgeluk. Hieronder vind je drie concrete tips die je kunt opvolgen:

  1. Praat met collega’s en je leidinggevende. Een goede communicatie is essentieel voor werkgeluk. Als je je niet gelukkig voelt in je werk, is het belangrijk om hierover te praten met je collega’s en leidinggevende. Bespreek waar je mee zit en zoek samen naar oplossingen. Misschien kun je bepaalde taken anders verdelen of zijn er mogelijkheden voor meer ondersteuning. Door open te communiceren kun je samen werken aan een positievere werksfeer.
  2. Focus op het positieve. Probeer niet te blijven hangen in negatieve gedachten, maar focus juist op het positieve. Denk bijvoorbeeld aan de momenten waarop je als leraar iets hebt bereikt waar je trots op bent, of aan de leerlingen die je hebt geholpen met hun ontwikkeling. Schrijf deze positieve momenten op en lees ze regelmatig terug. Door te focussen op het positieve, verhoog je je werkgeluk en krijg je meer energie.
  3. Investeer in jezelf. Als leraar is het belangrijk om te blijven leren en jezelf te ontwikkelen. Door scholing te volgen, jezelf nieuwe vaardigheden aan te leren of samen te werken met collega’s kun je jezelf blijven uitdagen en ontwikkelen. Denk bijvoorbeeld aan een online coachingstraject voor minder stress, of een cursus over grenzen stellen. Of volg een volledige training waarin je jouw baan, motivatie en loopbaan onder de loep neemt. Door te blijven ontwikkelen blijf je jezelf uitdagen én kritisch kijken naar je eigen werkgeluk.

Heb je na het lezen van deze blog behoefte aan meer ondersteuning bij het verbeteren van je werkgeluk? Vul dan eens kosteloos onze werkgeluk-tool en kom in aanmerking voor een gratis gesprek met loopbaancoach Femke. Zij kan je helpen om concrete stappen te zetten en je werkgeluk te vergroten.

Ervaar jij juist wel heel veel werkgeluk? Dan kun jij een belangrijke rol spelen binnen jouw school of organisatie. Benieuwd hoe dat zit? Lees dan hier verder.


Kijk verder:

Geluk stijgt boven alles uit en zou dus op elke school prioriteit moeten krijgen, meent hoogleraar Ruut Veenhoven in een interview met de AOb. ‘Geluk is besmettelijk. Als leraren gelukkig zijn, straalt dat af op leerlingen, met alle positieve effecten van dien.’