Hoe mobiliteit jouw loopbaan kan veranderen – en hoe je het zelf kunt inzetten

leestijd: 2 minuten
Het lerarentekort is een groeiend probleem in het onderwijs en vraagt om innovatieve oplossingen. Gelukkig is er één oplossing die niet alleen het lerarentekort kan aanpakken, maar ook kan zorgen voor een gezondere werk-privébalans voor onderwijsprofessionals: arbeidsmobiliteit.

Scholen hebben moeite om voldoende leraren aan te trekken en te behouden, waardoor klassen steeds vaker worden samengevoegd en leerlingen niet de aandacht krijgen die ze nodig hebben. Natuurlijk is het uitermate belangrijk om zo snel mogelijk nieuwe leraren op de arbeidsmarkt te krijgen. Arbeidsmobiliteit kan worden ingezet om nieuwe leraren aan te trekken door middel van bijvoorbeeld zij-instroomtrajecten, waarbij mensen vanuit een andere branche de overstap maken naar het onderwijs en daar verschillende functies uit kunnen proberen.

Maar wellicht nog belangrijker is het om te zorgen dat huidige leraren zich goed en gelukkig voelen in hun baan. Het gevoel hebben dat werkzaamheden flexibel zijn en leraren vrij zijn om keuzes te maken wat betreft hun functie kan hieraan bijdragen. Wanneer leraren de regie mogen nemen over hun eigen loopbaan en aangemoedigd worden om voor zichzelf te kiezen, voelen ze zich minder vastgezet in hun werk en ervaren ze minder werkdruk.

Op welke manier kun je als leraar arbeidsmobiliteit dan inzetten om je werkdruk te verlagen en flexibeler te werken? Overweeg eens één van de volgende opties:

  1. Job shadowing: als je op een laagdrempelige manier nieuwe vaardigheden wil leren of ideeën op wil doen, kun je je leidinggevende vragen of je eens een dag mag meelopen met een andere leraar op je eigen school of zelfs een andere school. Dit kan inspirerend werken en je handvatten geven die je weer binnen je eigen klas kan inzetten.
  2. Scholing: Er zijn tal van cursussen en trainingen beschikbaar, zowel binnen je school als daarbuiten, waar je aan mee kunt doen. Zo kun je praktisch aan de slag met het leren van nieuwe vaardigheden en vergroot je je loopbaanmogelijkheden, waardoor je weer mobieler wordt binnen je werkveld.
  3. Interne mobiliteit: misschien wil je wel gewoon een (tijdelijke) verandering of zoek je meer uitdaging. Er zijn allerlei functies binnen je school die wellicht beter bij je passen, zoals mentor, coördinator of intern begeleider. Door volledig van functie te veranderen of juist een deel van je uren ergens anders op in te zetten word je niet alleen flexibel inzetbaar, maar haal je mogelijk ook meer uitdaging en voldoening uit je werk.

Hoe staat het met jouw arbeidsmobiliteit?


Kijk verder:

Of je nu hashtag#leidinggevende bent of docent, we herkennen het allemaal: overvolle agenda’s, vragen van leerlingen, ad hoc overleg met collega’s, kleine crisissen die snel opgelost moeten worden… Waarom voelen we ons vaak zo overbelast? Is de werkdruk echt zo hoog?

Kom naar de inspiratiesessie 𝐃𝐫𝐮𝐤! 𝐅𝐨𝐜𝐮𝐬 𝐞𝐧 𝐫𝐮𝐬𝐭 𝐡𝐨𝐮𝐝𝐞𝐧 𝐚𝐥𝐬 𝐥𝐞𝐢𝐝𝐢𝐧𝐠𝐠𝐞𝐯𝐞𝐧𝐝𝐞 𝐢𝐧 𝐡𝐞𝐭 𝐨𝐧𝐝𝐞𝐫𝐰𝐢𝐣𝐬 met Thijs Launspach, psycholoog en auteur van onder andere Fokking druk en Werk kan ook uit. Thijs neemt ons mee in het fenomeen ‘druk zijn’ vanuit psychologisch-wetenschappelijk perspectief.

‘Geluk is besmettelijk’

Geluk stijgt boven alles uit en zou dus op elke school prioriteit moeten krijgen, meent hoogleraar Ruut Veenhoven in een interview met de AOb. ‘Geluk is besmettelijk. Als leraren gelukkig zijn, straalt dat af op leerlingen, met alle positieve effecten van dien.’