Scholen hebben moeite om voldoende leraren aan te trekken en te behouden, waardoor klassen steeds vaker worden samengevoegd en leerlingen niet de aandacht krijgen die ze nodig hebben. Natuurlijk is het uitermate belangrijk om zo snel mogelijk nieuwe leraren op de arbeidsmarkt te krijgen. Arbeidsmobiliteit kan worden ingezet om nieuwe leraren aan te trekken door middel van bijvoorbeeld zij-instroomtrajecten, waarbij mensen vanuit een andere branche de overstap maken naar het onderwijs en daar verschillende functies uit kunnen proberen.
Maar wellicht nog belangrijker is het om te zorgen dat huidige leraren zich goed en gelukkig voelen in hun baan. Het gevoel hebben dat werkzaamheden flexibel zijn en leraren vrij zijn om keuzes te maken wat betreft hun functie kan hieraan bijdragen. Wanneer leraren de regie mogen nemen over hun eigen loopbaan en aangemoedigd worden om voor zichzelf te kiezen, voelen ze zich minder vastgezet in hun werk en ervaren ze minder werkdruk.
Op welke manier kun je als leraar arbeidsmobiliteit dan inzetten om je werkdruk te verlagen en flexibeler te werken? Overweeg eens één van de volgende opties:
Hoe staat het met jouw arbeidsmobiliteit?
Of je nu hashtag#leidinggevende bent of docent, we herkennen het allemaal: overvolle agenda’s, vragen van leerlingen, ad hoc overleg met collega’s, kleine crisissen die snel opgelost moeten worden… Waarom voelen we ons vaak zo overbelast? Is de werkdruk echt zo hoog?
Kom naar de inspiratiesessie 𝐃𝐫𝐮𝐤! 𝐅𝐨𝐜𝐮𝐬 𝐞𝐧 𝐫𝐮𝐬𝐭 𝐡𝐨𝐮𝐝𝐞𝐧 𝐚𝐥𝐬 𝐥𝐞𝐢𝐝𝐢𝐧𝐠𝐠𝐞𝐯𝐞𝐧𝐝𝐞 𝐢𝐧 𝐡𝐞𝐭 𝐨𝐧𝐝𝐞𝐫𝐰𝐢𝐣𝐬 met Thijs Launspach, psycholoog en auteur van onder andere Fokking druk en Werk kan ook uit. Thijs neemt ons mee in het fenomeen ‘druk zijn’ vanuit psychologisch-wetenschappelijk perspectief.
Geluk stijgt boven alles uit en zou dus op elke school prioriteit moeten krijgen, meent hoogleraar Ruut Veenhoven in een interview met de AOb. ‘Geluk is besmettelijk. Als leraren gelukkig zijn, straalt dat af op leerlingen, met alle positieve effecten van dien.’