In elke klas kom je ze tegen: momenten waarop de wensen en verwachtingen van jou en je leerlingen totaal botsen. Denk aan situaties waarin jij wilt dat iedereen stil werkt, terwijl een leerling juist wil bewegen of praten. Zulke momenten, ook wel beladen momenten genoemd, kunnen leiden tot conflicten. Maar met de juiste aanpak kun je deze situaties juist gebruiken om een sterkere band op te bouwen met je leerlingen en de sfeer in de klas positief te beïnvloeden.
Beladen momenten zijn momenten waarop het duidelijk wordt dat jouw verwachtingen en die van je leerlingen niet op één lijn liggen. Neem bijvoorbeeld een situatie waarin jij een leerling vraagt om even te stoppen met kletsen, maar hij of zij dat niet doet. Misschien wil de leerling zijn verhaal afmaken, maar zie jij het als ongehoorzaamheid. Hoe je omgaat met dit soort verschillen bepaalt of zo’n moment escaleert naar een conflict of juist een kans wordt voor een goed gesprek.
Beladen momenten ontstaan niet zomaar, maar kennen een duidelijk verloop. Onderzoekers verdelen ze in drie fases:
Boekentip: Wil je meer weten over hoe je effectief kunt omgaan met beladen momenten en uitdagend gedrag in de klas? Het boek “Gedragsproblemen in de klas” van Anton Horeweg biedt praktische tips en inzichten die je direct kunt toepassen.
Hoe beladen momenten verlopen, hangt af van hoe je als leraar omgaat met de situatie en hoe goed je elkaars signalen kunt lezen. Wat vaak werkt:
Reflectietip: Denk eens terug aan een paar beladen momenten uit jouw klas. Wat was de context? Hoe ontstond het? Hoe verliep de interactie? En wat zou je anders kunnen aanpakken een volgende keer? Dit helpt je om patronen te herkennen en jezelf te ontwikkelen.
Wat meestal niet werkt:
Tip: Probeer in beladen momenten altijd eerst een diepe adem te halen en te checken hoe je zelf reageert. Klink je streng of uitnodigend? Jouw toon zet vaak de toon voor het verdere verloop.
Aan de slag met intervisie: Heb je vaak last van een lastige leerling of een moeilijke klas? Vraag een collega om eens mee te kijken. Bespreek na de les wat goed ging en wat anders kon. Zo leer je van elkaar en versterk je je eigen aanpak.
Beladen momenten kunnen ongemakkelijk zijn, maar ze bieden ook kansen voor een diepere band met je leerlingen. Als je zo’n moment goed weet te navigeren, laat je zien dat je bereid bent om samen naar oplossingen te zoeken en openstaat voor hun mening. Dit versterkt niet alleen het wederzijds vertrouwen, maar draagt ook bij aan een positiever leerklimaat. Bovendien kunnen goed gehanteerde beladen momenten leerlingen het gevoel geven dat ze echt gezien en gehoord worden, wat belangrijk is voor een gezonde relatie tussen leraar en leerling. Door deze momenten bewust te benaderen, zet je ze om van potentiële conflicten naar waardevolle leerervaringen – zowel voor jou als voor je leerlingen.