In een tijd waarin technologie steeds meer ons leven binnendringt, worden de grenzen tussen werk en privé voor leraren steeds vager. Dit artikel verkent waarom het beschermen van de persoonlijke tijd van leraren cruciaal is en hoe scholen hen kunnen ondersteunen bij het recht om te ‘ontkoppelen’ buiten de schooluren.
De toegenomen beschikbaarheid van digitale communicatie heeft geleid tot een cultuur waarin leraren zich vaak verplicht voelen om buiten werktijd bereikbaar te zijn. Het ontvangen van e-mails, berichten of telefoontjes in de avond of het weekend is voor velen normaal geworden. Onderzoek toont echter aan dat deze voortdurende verbondenheid negatieve gevolgen kan hebben voor het welzijn van leraren, variërend van verhoogde stressniveaus tot burn-out. De grens tussen werk en privé vervaagt, en dit kan leiden tot verminderde productiviteit en motivatie in het klaslokaal.
Leraren zijn van nature toegewijd aan hun werk, maar dit kan ook een valkuil zijn. Het gevoel altijd ‘aan’ te moeten staan kan bijdragen aan een verhoogde werkdruk. Volgens onderzoek van de Oeso ervaart ruim een derde van de leraren in Nederland ‘nogal tot veel’ werkgerelateerde stress. Een deel hiervan is te wijten aan het constante gevoel van verplichting om buiten werktijd bereikbaar te blijven. Dit maakt het moeilijker om te ontspannen, met als gevolg dat de hersteltijd vermindert en de kans op langdurige uitval groter wordt.
Het is essentieel dat scholen en beleidsmakers dit probleem serieus nemen en maatregelen treffen om het welzijn van hun personeel te waarborgen.
Het concept van het recht om offline te zijn – oftewel het recht om buiten werktijd niet bereikbaar te zijn – krijgt steeds meer aandacht. In verschillende landen zijn er al wetten ingevoerd die dit recht beschermen. Frankrijk introduceerde in 2017 een wet die werknemers het recht geeft om niet op werkmails te reageren buiten kantooruren. Hoewel dergelijke wetgeving in Nederland nog niet algemeen is ingevoerd, kunnen scholen zelf wel stappen ondernemen om deze principes te omarmen.
Een duidelijke en gedefinieerde richtlijn kan helpen om leraren te beschermen tegen de verwachte continue bereikbaarheid. Dit zou kunnen inhouden dat er geen werkgerelateerde e-mails worden gestuurd na een bepaalde tijd, of dat schoolgerelateerde communicatie in het weekend wordt geminimaliseerd. Dergelijke richtlijnen zorgen ervoor dat leraren hun persoonlijke tijd terugkrijgen zonder schuldgevoel.
Om leraren te helpen hun persoonlijke tijd beter te beschermen, zijn er verschillende stappen die scholen kunnen nemen:
Het beschermen van de persoonlijke tijd van leraren is niet alleen een kwestie van individuele verantwoordelijkheid, maar ook van een gezamenlijke inspanning. Scholen moeten een cultuur creëren die het recht op ontkoppelen ondersteunt en leraren moeten leren hun grenzen te bewaken. Door duidelijke richtlijnen, open communicatie en een cultuur van respect voor persoonlijke tijd kunnen leraren hun werk met meer energie en enthousiasme uitvoeren.