WERK vandaag aan PLEZIER

leestijd: 3 minuten

Wat laat jouw (onderwijs)vuur branden? Is dat de glimlach van een kind, de waardering van een ouder, het volgen van een cursus waar je weer volop inspiratie bij op hebt gedaan of het project wat je samen met collega’s hebt opgezet en een groot succes was? Als je weet wat waar jij plezier en voldoening uithaalt, kun je dat meer aandacht geven. Want zoals het bekende gezegde zegt “Alles wat je aandacht geeft groeit”.

Waar er één lesgeeft, leren er twee

Alleen die aandacht voor werkplezier, voor het onderzoeken van jouw drijfveren of het terugkijken naar successen dat komt er in de waan van de dag bijna niet van. Natuurlijk, de hoge werkdruk, de ‘afgelopen coronaperiode’ en het grote lerarentekort helpen hier zeker niet aan mee.
In de dagelijkse praktijk gaat het veelal ook snel: als er iets gebeurt in de klas moet je hier als leerkracht meteen op handelen. In dit soort momenten ligt echter wel een sleutel tot ontwikkeling: juist door terug te kijken naar wat er nu gebeurde, kun je reflecteren wat er goed ging, minder goed  ging en wat je meeneemt voor de volgende keer.

De regie (terug)nemen

Stel je voor; een wekelijks moment of de start van een vergadering waarop je (samen) terugkijkt naar de afgelopen week. Door even te stoppen en een kort ‘rust- en reflectiemoment’ in te plannen, geef je jouw persoonlijke ontwikkeling en werkplezier prioriteit. Uiteindelijk is de leerkracht de basis voor het onderwijs. Zoals het bekende Loesje zegt ‘Van gelukkige leraren, leer je de mooiste dingen’.
Wanneer er plezier wordt ervaren op de werkvloer is er vaak ook ruimte voor persoonlijke ontwikkeling. Wanneer er ruimte is voor persoonlijke ontwikkeling kan werkplezier (weer) toe nemen. Beide hebben dus een wederkerige werking op elkaar en precies dat is wat je met elkaar wilt bereiken voor kwalitatief goed onderwijs met leerkrachten die zich blijven ontwikkelen en met plezier hun werk doen!

‘Helikoptermoment’

Een rust- en reflectiemoment brengt in tien minuten in beeld hoe het met je gaat, wat je successen waren, wat je leermomenten waren en wat je nodig hebt. Door even uit de ‘sneltreinvaart’ van de dag te stappen, kun je de regie (weer terug) nemen over jouw lesdag.

Om dit concreet én toepasbaar te maken vind je in dit blog gratis download van het invulblad ‘helikoptermoment’. Dit blad is ingedeeld in drie stappen:

1. Check-in
Even kort bij jezelf inchecken. Hoe gaat het met je?

2. Helikopterview
Door een moment te stoppen en even stil te staan kun je in de ‘helikopterview’ stappen. Even uitzoomen en met een afstandje kijken naar de afgelopen week/dag/periode. Waar haalde jij voldoening uit? Wat was jouw uitdaging? Is er iets dat je nodig hebt (hulp van collega, nog eens een artikel lezen, rust nemen, een bijscholing volgen etc)?

3. Check-uit
Oké even een diepe zucht, wat neem je mee uit dit ‘helikoptermoment’. Misschien kun je er een (micro)actie aan koppelen wat jij meteen kunt toepassen.

Door dit regelmatig te doen kun je ook eventuele patronen ontdekken. Bijvoorbeeld: zie jij iedere week dat jouw succesmomenten liggen bij leerlingen met gedragsproblemen, dan ligt hier een kern waar jij misschien nog meer in zou willen ontwikkelen. Of misschien merk je dat oudergesprekken veel van jouw energie vragen, dan kun je ook hier onderzoeken wat je nodig hebt.

Micro actie

De laatste stap van het helikoptermoment is het terug kijken naar wat je meeneemt en hier misschien een micro actie bij omschrijven. Je wilt natuurlijk niet dat een rust- en reflectiemoment juist meer werk oplevert. De todo-lijstjes zijn echt al lang genoeg. Daarom gaat het hier niet om grote veranderingen of acties, juist de hele kleine veranderingen hebben op langer termijn veel grotere kans dat ze ingebed worden in de dag. Een voorbeeld: iedere dag een wandeling in de pauze maken is een grote actie, maar iedere dag in de pauze als je terugloopt van de teamkamer even buiten om lopen is een micro actie. Of iedere les bij de deur de leerlingen ontvangen is een grote actie, iedere mentorles bij de ingang van de deur de leerlingen ontvangen is een micro actie. Als je een actie voor jezelf omschrijft, zorg dan dat je deze als het ware ‘afpelt’, maak het zo klein mogelijk. Zo houd je er plezier in!

Kortom: WERK vandaag aan PLEZIER. Door rust- en reflectiemomenten in te plannen met behulp van bijvoorbeeld het ‘Helikoptermoment’ zorg je voor (jouw) persoonlijke ontwikkeling en werkplezier!