Of je nu net afgestudeerd bent aan een lerarenopleiding of al jaren in het vak zit: als nieuwe medewerker start je bij Were Di meteen met een begeleidings- en coachingtraject. Zo word je snel wegwijs in de school, heb je altijd de juiste support als je een uitdagende dag hebt en leer je door ervaren trainers nog beter in je vak te worden. Hoe dit traject eruitziet, vertelt teamleider Sietse Hoogeboom. ‘Bij Were Di willen wij onze mensen ondersteunen zichzelf en hun rol in de maatschappij te vinden, niet alleen op de school’
Sietse: ‘In de eerste twee jaar dat op onze school werkt, heb je recht op ons coaching- en begeleidingstraject. Of je nu docent bent of ondersteunend personeel: Were Di gelooft dat de juiste ondersteuning en veel contact met elkaar ervoor zorgt dat het afbreukrisico kleiner wordt. Het traject helpt je enorm om te leren omgaan met werkdruk, didactische uitdagingen, persoonlijke uitdagingen en het letterlijk en figuurlijk vinden van je weg op de school.’
In het eerste jaar leer je de school én jezelf goed leren kennen. Ook vinden er twee functioneringsgesprekken plaats met je leidinggevende en aan het einde van het jaar bepalen school en medewerker of er een match is en Were Di voor een vaste aanstelling gaat. Als dat het geval is, volgt een vast contract en het tweede jaar van het traject.
Het coaching- en begeleidingstraject op Were Di bevat drie elementen:
Medewerkers die het overigens niet nodig vinden om alle trainingselementen te volgen, zijn dat niet verplicht. Sommigen brengen immers al heel veel (les)ervaring mee.
Waar is de docentenkamer? Wat zijn de do’s en don’ts op deze school? Wat doe je met ongewenst gedrag van de leerlingen? Hoe declareer ik mijn onkosten? Sietse: ‘Al deze vragen kun je aan je begeleidende collega stellen. Het is een collega die al langer lesgeeft op de school en weet welke informatie jij nodig hebt om zo snel mogelijk je weg te vinden. Het gaat niet alleen om wegwijs worden in de school, maar ook om collegiale consultatie: je praat met elkaar over wat je tegenkomt in het lesgeven. Uiteraard kun je dit met ál je collega’s doen. Wel zo nuttig en gezellig.’
Of je nu al jarenlang lesgeeft of net begonnen bent: niet elke school volgt dezelfde methoden in het overbrengen van kennis aan leerlingen. Je hebt natuurlijk je eigen methoden en visie als docent, maar hoe laat je dat samenvloeien met de visie van de school? Sietse: ‘Om hier je weg in te vinden, komt in deze training alles omtrent didactische vaardigheden aan bod. Je werkt bijvoorbeeld samen met de trainer aan je ontwikkeling voor de uitdagende momenten waarop leerlingen weerstand bieden of rust verstoren in de les, maar ook hoe je mentorlessen geeft en loopbaanontwikkeling begeleidt, inspirerend kunt lesgeven en leerlingen kunt motiveren. Je staat er zo nooit alleen voor in het vinden van oplossingen. Ben je geen docent, maar leidinggevende? Dan krijg je coaching van externe trainers die gespecialiseerd zijn in leidinggeven.’
‘Were Di vindt het belangrijk dat docenten gestimuleerd worden en de ruimte krijgen om aan persoonlijke doelen te werken’, vervolgt Sietse. ‘Iedereen heeft wel iets waar hij tegenaan loopt of uitdagend vindt, zoals de werk-privébalans, timemanagement of onzekerheid. En dat heeft natuurlijk ook zijn invloed op hoe jij je werk kunt doen als leraar. Tijdens de persoonlijke ontwikkelingscoaching krijg je een professionele coach toegewezen met wie je gaat onderzoeken waar je op persoonlijk vlak naartoe wilt en welke doelen daarbij horen. Vervolgens ga je aan de slag met een plan en ontvang je begeleiding wanneer je dat nodig hebt.’
Het traject van twee jaar is voorbij. En dan? Wat maakt Were Di volgens haar docenten een fijne school om te blijven?
Je werkt dus samen in een groep van 15 tot 20 mensen (docenten, onderwijsassistenten en instructeurs). Welk voordeel heeft dat? Sietse: ‘Hierdoor heb je meer invloed, je telt meer mee en wordt meer gezien dan in de traditionele structuur van een afdeling waar je één conrector hebt die leidinggevende is over 80 mensen. De korte lijnen zijn bij ons een belangrijk uitgangspunt. We werken dus niet op de top-down manier, waarbij het personeel maar moet uitvoeren wat de directie zegt, maar hechten veel waarde aan goede ideeën van iedereen uit de organisatie. Heeft iemand een goed idee, dan moet je daar vooral over in gesprek gaan met elkaar. Het kan maar zo dat het dan wordt vastgesteld in het schoolbeleid.’
Sietse: ‘We vinden het belangrijk dat docenten de vrijheid voelen zich te voeden met alle kennis die zij nodig hebben om geïnspireerd te blijven als mens en te doen waar zij gelukkig van worden. Ongeacht de kosten en de tijdsinvestering. Er is een tendens tot levenslang leren: in de eerste jaren op een school moet je wennen en je weg vinden om het afbreukrisico te verkleinen, daarna komt er een fase van verdere professionele ontwikkeling. Je ondergaat scholing en ontwikkelt je of breder en dieper in je eigen vak of wilt iets anders doen. Zo zijn er docenten die zelf coach zijn geworden of in een bedrijf leiding zijn gaan geven. Dus ook al verlaten zij Were Di: het gaat erom dat wij onze mensen willen ondersteunen zichzelf en hun rol in de maatschappij te vinden, niet alleen op de school.’
Wil jij kans maken op een leuk boekenpakket speciaal voor onderwijsprofessionals? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en maak elke maand kans!
aanmelden