Leerlingen bij wie niet gesignaleerd wordt dat ze een leerstoornis of leerangst hebben, ondervinden hier hun leven lang hinder van. Maar lang niet alle leerproblemen zijn meetbaar. Denk aan leerlingen die gepest worden, thuis problemen hebben of opgroeien in armoede.
Dit is soms moeilijk te signaleren. Kinderen schamen zich hier vaak voor en weten dit voor klasgenootjes en de school goed verborgen te houden. DUO onderwijsonderzoek & advies bracht een rapport uit over armoede onder leerlingen. De belangrijkste conclusie is dat kinderen die opgroeien in armoede slechter presteren op school.
Bijna twee derde van de basisschoolleerkrachten geeft aan leerlingen in de klas te hebben die in armoede leven. Het gaat gemiddeld om twee kinderen per klas. Leerlingen die opgroeien in armoede hebben geen gelijke kansen in het onderwijs. Dat komt doordat hun leerprestaties en sociaal-emotionele ontwikkeling negatief worden beïnvloed door armoede.
Het is belangrijk dat scholen zich steeds meer realiseren dat leerlingen die in armoede opgroeien minder kansen hebben hun talenten te ontwikkelen. Het is dan ook toe te juichen dat scholen initiatieven nemen om rekening te houden met armoede. En dat zij kinderen die in armoede opgroeien zo veel mogelijk te ondersteunen. De rijksoverheid heeft voor scholen een handreiking Omgaan met Armoede gemaakt.
Wil jij je meer verdiepen in dit thema? Bekijk dan eens onze opleidingen en boeken.