Meer taken en rollen voor onderwijsondersteunend personeel

leestijd: 2 minuten

Binnen een school dienen verschillende rollen en taken vervuld te worden om het leerproces van leerlingen in goede banen te leiden. Deze worden verdeeld onder de leraren en docenten en als het aan de Onderwijsraad ligt, zo snel mogelijk ook in toenemende mate onder ‘ondersteunende professionals’ om de werkdruk te verlagen.

Foto Tom van Limpt

Volgens het rapport van de Onderwijsraad is de werkdruk in het onderwijs zorgelijk hoog. Om dit te verlagen ziet de Onderwijsraad een grotere rol weggelegd voor ‘ondersteunend personeel zoals onderwijsassistenten, vakleerkrachten, ICT’ers en andere specialisten. ‘Leraren kunnen samen met schoolleiders en schoolbesturen in beeld brengen wat nodig is voor goed onderwijs, hoeveel tijd dat kost en wie de uitvoering op zich nemen’, bepleit de raad.

Extra taken en rollen

Driekwart van de docenten (in het vo) doet meer dan alleen lesgeven en heeft een extra rol bijvoorbeeld als mentor, sectieleider, excursie-coördinator, coach. Veel leraren vinden het belangrijk voor de ontwikkeling van hun loopbaan, willen het leren van leerlingen verbeteren of doen het voor de uitdaging. In het po wordt de ‘normtaak’ gehanteerd, die is vastgelegd in de CAO. Deze jaartaak betreft 1659 uur bij een fulltime aanstelling. De verdeling daarvan is:

  • Lesgevende taak: maximaal 940 uur, tenzij anders overeengekomen.
  • Lesgebonden taken: voor- en nawerk bij lesuren zoals voorbereiding, nakijken, oudercontacten, klassenmanagement, administratie, etc. (tussen 35% en 45% van de lesuren).
  • Individuele professionalisering: 83 uur. Deze uren worden door de werknemer zelf ingepland. Door de school georganiseerde teamcursussen en bijeenkomsten vallen niet onder deze uren. Deze uren vallen onder schooltaken.
  • Duurzame inzetbaarheid: 40 uur om te werken aan gezondheid en welzijn om je werk goed te kunnen blijven doen, denk aan studieverlof of leren van elkaar. Voor startende leerkrachten is dit 80 uur, voor leerkrachten van 57 jaar en ouder 170 uur.
  • Overige taken: De overblijvende uren tot 1659 uur zijn voor commissies, projecten, vergaderingen en andere taken die op school gedaan worden.

(bron Wij-leren.nl)

Taakverdeling

Iedere school is zelf verantwoordelijk voor de taakverdeling binnen het onderwijsteam. Bij de ene school wordt alleen het voorbereiden van de lessen en het corrigeren van het gemaakte werk onder de lesgebonden taken gerekend, bij andere scholen worden daar ook de gesprekken met ouders, na schooltijd onder gerekend. Als taken niet tot de schooltaken worden gerekend en ook niet vallen onder deskundigheidsbevordering, behoren ze bij de lesgebonden taken (dat gaat dan ten koste van het voorbereiden van de lessen). We hebben het dan ook over het in gebruik nemen van nieuwe software of hardware, dag-, week- en jaarplanning maken, mail en post doornemen, het schrijven van rapporten, het kopiëren van werkbladen, het klaar leggen van de toetsen, het inrichten van de klas na de zomervakantie etc.

Versterken van je rol

Er zijn veel trainingen en boeken die je kunnen helpen bij het verlagen van de werkdruk, organiseren, timemanagement en persoonlijke effectiviteit. Ook kun je door (bij)scholing jouw taak of rol binnen de organisatie versterken. Bijvoorbeeld voor meer medezeggenschap of deelname aan de MR.

Wil jij je meer verdiepen in dit thema? Bekijk dan eens onze opleidingen en boeken.