Een goede relatie tussen school en ouders/verzorgers heeft een positieve invloed op de schoolprestaties en het welzijn van de leerling. Goede, persoonlijke communicatie is daarbij onmisbaar. Veel scholen houden aan het begin van het schooljaar een startgesprek met ouders/verzorgers én de leerling (van kleuter tot eindexamenleerling) om die relatie op te bouwen. Het moet leiden tot een gezamenlijk verantwoordelijkheidsgevoel.
Wij-leren.nl noemt een paar kenmerken voor goede communicatie met ouders.
Als school is het verstandig om ouderbetrokkenheid hoog op de agenda te zetten en een visie en plan te ontwikkelen, waarin bijvoorbeeld activiteiten met ouders en trainingen voor het personeel om de ouderbetrokkenheid te vergoten, worden opgenomen. Je kunt ook een ouderplan maken, waarin staat wat de school doet om de ouderbetrokkenheid te stimuleren. Ook staat erin wie er verantwoordelijk is voor de uitvoering.
(bron Wij-leren.nl)
In het project ‘Thuis in school’ organiseerde de NRO ‘schoolleergemeen¬schappen’ waarbinnen ouders en leraren gedachten uitwisselden over de onderlinge samenwerking. Dit bleek positieve effecten te hebben op de relatie tussen leraar en ouders en op het vertrouwen van leraren op hun eigen vaardigheden in de communicatie met ouders. Ook bleken informele thuisbetrokkenheidsactiviteiten toe te nemen. In het rapport zijn op basis van het onderzoek de volgende inzichten geformuleerd:
Het rapport ‘Thuis in school’ is te vinden op de website van het NRO.