Ontwikkeling is het veranderingsproces waarbij groei, rijping en leren leiden tot een hoger functioneringsniveau. Bij rijping gaat het dan om lichamelijke groei. Bij leren gaat het om het verwerven van kennis, inzicht en vaardigheden.
Volgens Luc Stevens, emeritus hoogleraar orthopedagogieken oprichter van stichting NIVOZ zijn mensen nieuwsgierig en leergierig, van meet af aan uit op sociale binding, kennis en vaardigheden. ‘In de motivatiepsychologie wordt dit streven ook wel uitgedrukt in drie psychologische basisbehoeften die ieder mens eigen zijn: de behoefte aan relatie, de behoefte aan competentie en de behoefte aan autonomie of onafhankelijkheid. Ons gedrag wordt primair hierdoor bepaald. Wat dit betreft verschillen kinderen niet van volwassenen en leerlingen niet van leraren.’ (bron Wij-leren)
Bij de ontwikkeling van een kind zijn er vier gebieden:
Ook als het gaat om de ontwikkeling in de puberteit wordt er gesproken over vier gebieden:
Het zoeken naar een eigen identiteit is belangrijk in de puberteit. Dit omvat:
Een mens is nooit uitontwikkeld. Dat kan een persoonlijke ontwikkeling zijn of een professionele. Het gaat om de stappen die je maakt om jezelf te verbeteren. Je ontwikkelt je talenten, stelt doelen, bouwt nieuwe relaties op, jaagt dromen na, werkt aan je je gezondheid of je geluk… Groot of klein, thuis of op de werkvloer.
(bron Wij-leren)