Scholen krijgen naar verwachting in 2022 voor het eerst te maken met nieuwe eindtermen en kerndoelen. Dit omdat het curriculum, dat stamt uit 2006, wordt geactualiseerd. De afgelopen jaren hebben leraren, schoolleiders, vakverenigingen, wetenschappers en andere experts voorstellen opgeleverd voor de herziening van het curriculum.
Veel leraren, schoolleiders en schoolbestuurders gaven aan dat het huidige curriculum te uitgebreid en te vol is, te weinig richting geeft en niet aansluit bij wat veel scholen en leraren met leerlingen willen bereiken. Ook waren burgerschap en digitale vaardigheden geen verplichte onderdelen. Een coördinatiegroep, bestaande uit AOb, AVS, CNV Onderwijs, FvOv, LAKS, Ouders & Onderwijs, PO-Raad en VO-raad) had de regie over de ontwikkelfase. In 2019 zijn de voorstellen om het curriculum te verbeteren aangeboden aan de minister. Je kunt deze lezen op de website van Curriculum.nu.
De voorstellen moesten zorgen voor toekomstgericht onderwijs, met: ‘een betere balans tussen kennis, persoonsvorming en leren samenleven; betere aansluiting tussen het primair, voortgezet en vervolgonderwijs, betere aansluiting tussen vmbo, havo en vwo; voorkomen van een te vol curriculum; samenhang van de onderwijsinhoud binnen en tussen vakken en leergebieden; meer duidelijkheid en ruimte voor eigen keuzes voor scholen en leraren.’
In maart 2021 heeft een wetenschappelijke curriculumcommissie positief beoordeeld dat de opgeleverde voorstellen bruikbaar zijn als basis voor de ontwikkeling van kerndoelen voor het po en de onderbouw vo. Daarnaast heeft de Kamer besloten dat in de bovenbouw vo geen integrale ontwikkeling van nieuwe eindtermen plaatsvindt, maar dat hier gefaseerd wordt gestart met enkele vakvernieuwingen. Het vervolg is nu dat er kerndoelen worden ontwikkeld voor het po en de onderbouw van het vo. Ook de gefaseerde vakvernieuwing in de bovenbouw gaat starten, met Nederlands, de moderne vreemde talen, rekenen/wiskunde, de bètavakken en maatschappijleer. Vooralsnog is de planning dat SLO nog dit jaar de voorbereidingen doet en bijvoorbeeld vakvernieuwingscommissies samenstelt. In 2022 moeten de teams daadwerkelijk van start gaan.