Protocol leesproblemen en dyslexie voor groep 5-8

  • "Scheltinga, Femke","Druenen, Maud van","Verhoeven, Ludo"
  • Expertisecentrum Nederlands
  • ISBN: 9789081461375

Herziening van de Protocollen Leesproblemen en Dyslexie (2003, 2004 en 2005) waarin nieuwe inzichten en beleidsontwikkelingen (zoals de vergoeding van enkelvoudige dyslexie) zijn verwerkt. In hoofdstuk 1 wordt ingegaan op de lees- en spellingontwikkeling, signalen van lees- en spellingproblemen en kenmerken van dyslexie. Kenmerken van goed lees- en spellingonderwijs komen in hoofdstuk 2 aan de orde (doelgericht werken, structurele aanpak, omgaan met verschillen, noordzaak van een stimulerende leeromgeving, perspectief van een doorgaande leerlijn voor lezen en spellen). Hoofdstuk 3 beschrijft het signaleren van lees- en spellingachterstanden (sleutelvaardigheden, meetmomenten en organisatie van de toetsafname, belang van observatie en registratie, het systematisch volgen van de lees- en spellingontwikkeling, de overdracht naar de volgende groep, of naar het voortgezet onderwijs). De aanpak van lees- en spellingproblemen, en de begeleiding gericht op functionele geletterdheid (zorgniveau 2 en 3) zijn onderwerp van hoofdstuk 4 en 5. In hoofdstuk 6 staan de stappen die nodig zijn op zorgniveau 4 centraal (afstemming van de school met de gezondheidszorg). Het laatste hoofdstuk geeft aan hoe geprotocolleerd werken vorm kan krijgen binnen het schoolbeleid.

bestellen
Onderwijstypes