Om goed burgerschapsonderwijs te kunnen geven, is het belangrijk om eerst je eigen visie op burgerschap te verkennen. Wat versta jij onder burgerschap? Welke waarden, normen en principes vind jij belangrijk? Hoe zie jij jouw rol als leraar in relatie tot de samenleving? Door hierover na te denken en te reflecteren, kun je je bewust worden van je eigen uitgangspunten, drijfveren en doelen als leraar. Dit helpt je om je eigen professionele identiteit te ontwikkelen en te versterken.
Om goed burgerschapsonderwijs te kunnen geven, is het ook belangrijk om je kennis en vaardigheden op het gebied van burgerschap te vergroten. Dit kun je doen door bijvoorbeeld:
Om goed burgerschapsonderwijs te kunnen geven, is het tenslotte ook belangrijk om samen te werken met collega’s en andere betrokkenen. Dit kun je doen door bijvoorbeeld:
Ben jij met jouw school al bezig om een duidelijke visie op burgerschapsonderwijs te ontwikkelen?
Hans Schnitzler is onze gast op de laatste NIVOZ-onderwijsavond van het schooljaar, op woensdag 4 juni in het Rottedamse Dokhuis. Hij houdt zich bezig met het uitwerken van zijn filosofische inzichten rondom thema’s als de invloed van digitalisering op de alledaagse leefwereld, ethiek, onderwijs en burgerschapsvorming.
Burgerschapsonderwijs is een belangrijke en wettelijke taak van het onderwijs. Het doel is om jongeren voor te bereiden op hun rol in de democratische rechtsstaat en hen te helpen om hun eigen plek in de samenleving te vinden en vorm te geven. Maar hoe doe je dat? In dit artikel geven we je enkele tips en handvatten om hiermee aan de slag te gaan.