Werkgeluk is niet alleen een individuele beleving, maar ook een collectief fenomeen. Het werkgeluk van de ene leraar kan namelijk overslaan op de andere leraar. Als je collega’s zien dat je gelukkig bent in je werk, kunnen zij zich gemakkelijker met dat idee identificeren. Dit kan leiden tot een gevoel van verbondenheid en waardering voor elkaars werk. Ook kunnen collega’s geïnspireerd worden door je werkgeluk, ervan leren en het overnemen, wat leidt tot een gevoel van motivatie en ambitie om zichzelf ook beter te voelen binnen het werk.
Het werkgeluk van leraren kan dus een positieve spiraal creëren binnen het team, waarbij iedereen elkaar versterkt en stimuleert. Jij kunt hier een actieve rol in spelen. Wat kun je doen om deze positieve spiraal te creëren en te bevorderen? Hieronder geven we drie tips.
Leraren die werkgeluk ervaren zijn niet alleen essentieel voor een gezonde schoolomgeving, maar ook voor het welzijn van de leerlingen. Door waardering te tonen, leuke activiteiten te organiseren en kennis te delen met collega’s, kun je bijdragen aan een cultuur van waardering en werkgeluk op school. Gebruik jouw ruimte en positiviteit om jouw collega’s op het juiste pad te zetten en zo bij te dragen aan een gezonde en positieve werkomgeving.
Wil je meer leren over je werkgeluk? Vul dan eens kosteloos onze werkgeluk-tool en kom in aanmerking voor een gratis gesprek met loopbaancoach Femke. Zij kan je helpen om concrete stappen te zetten en je werkgeluk te vergroten.
Ervaar jij juist niet zo veel werkgeluk? Ben je benieuwd wat je kunt doen om dit te veranderen? Lees dan hier verder.
Zelfsturing en zelfregulatie zijn de grootste voorspellers voor schoolsucces, naast intelligentie. Maar helaas hebben niet alle kinderen het vermogen om hun eigen leerproces aan en bij te sturen. Kennis over de ontwikkeling van executieve functies geeft je handvatten om het eigenaarschap van leerlingen te vergroten. Dit doe je in combinatie met een aanpak zoals bijvoorbeeld iSelf, of zelfregulatie. Kinderen krijgen zo meer inzicht in hun leerproces en eigenaarschap wordt in je groep bevorderd.
Rouw is een onvermijdelijk onderdeel van het leven. Het kan gaan om het verlies van een dierbare, een collega, maar ook om andere vormen van verlies, zoals een scheiding, een ziekte of een ontslag. Hoe kun je als onderwijsprofessional een verschil maken voor medewerkers die rouwen? In dit artikel krijg je een aantal tips en adviezen, gebaseerd op de handreiking ‘Hoe werkt rouw?’ van CNV.