De beroepsstandaard is een instrument dat de verdere ontwikkeling van schoolleiders in het voortgezet onderwijs stimuleert en ondersteunt. Het biedt een gemeenschappelijk en gedeeld referentiekader voor de kwaliteit van schoolleiderschap. De herziene beroepsstandaard is tot stand gekomen op basis van onderzoek en in samenwerking met schoolleiders vanuit de praktijk en de VO-raad. Het is dus een instrument dat is ontwikkeld door én voor de sector.
De beroepsstandaard definieert wat het beroep van een schoolleider inhoudt. Het beschrijft wat er van schoolleiders wordt verwacht, op basis van succesvol gebleken leiderschapspraktijken en persoonlijke kwaliteiten. Daarnaast stimuleert het gespreid leiderschap, waarbij alle expertise in de organisatie wordt benut en medewerkers eigenaarschap ervaren. Dit alles kan helpen bij feedback- of ontwikkelgesprekken tussen de schoolleider en leidinggevende.
De beroepsstandaard gaat in op allerlei leiderschapspraktijken, zoals visieontwikkeling, het stimuleren van samenwerking en het realiseren van onderwijskwaliteit. Ook de bevordering van de ontwikkeling van medewerkers speelt een belangrijke rol. Als schoolleider ben je verantwoordelijk voor het creëren van een rijke leeromgeving voor professionals. Dit kan door middel van het stellen van vragen, het geven en ontvangen van feedback, en het formuleren van professionele en persoonlijke doelen in relatie tot de doelen van de school als geheel. Zo blijven medewerkers gemotiveerd en blijven zij zich ontwikkelen in hun dagelijks functioneren. Als schoolleider heb je een mooie kans om de verschillende kwaliteiten van medewerkers te benutten en te versterken, en kun je proactief meedenken over ontwikkelingsmogelijkheden zoals cursussen, trainingen of zelfs volledige opleidingen.
Maar ook je eigen ontwikkeling als schoolleider dient hoge prioriteit te hebben. Goede ontwikkeling van schoolleiders zorgt ervoor dat zij beter in staat zijn om veranderingen binnen het onderwijsveld te anticiperen en snel hun visie en strategie aan te passen. Ook kunnen ze beter een positieve invloed uitoefenen op de professionele ontwikkeling van medewerkers, en dragen ze bij aan de motivatie en betrokkenheid van het team.
Door continu te werken aan hun eigen ontwikkeling en de ontwikkeling van hun team, kunnen schoolleiders een waardevolle bijdrage leveren aan de groei en bloei van hun school. Door te reflecteren op hun handelen, feedback te ontvangen van collega’s en zichzelf bij te scholen in leiderschap, kunnen zij de motivatie en betrokkenheid van hun team vergroten en zo de kwaliteit van het onderwijs verbeteren. Kortom, door te blijven leren en zichzelf en hun team uit te dagen, kunnen schoolleiders een sleutelrol vervullen in de toekomst van het onderwijs.
Lees hier verder over de beroepsstandaard of bekijk het professionaliseringsaanbod voor schoolleiders VO.